همه چیز درباره تلگرام، روش ساخت گروه و کانال
سارا معماری نویسنده کهکشان 1402/03/04 سارا معماری

همه چیز درباره تلگرام، روش ساخت گروه و کانال

کهکشان / پست ها / شبکه های اجتماعی /

تلگرام (Telegram) چیست؟ آموزش و ترفندهای تلگرام


تلگرام یکی از پیام رسان های محبوب و کاربردی است که همه روزه کارایی بسیاری برای ما دارد. بسیاری از کاربران، تلگرام را یک جایگزین قابل اعتماد برای واتساپ میدانند. در این پست کهکشان قصد داریم به همه چیز درباره تلگرام و ساخت گروه و کانال بپردازیم.

تاریخچه تلگرام

پیام رسان تلگرام با لوگوی موشک سفید برای اولین بار در تاریخ ۱۴ آگوست ۲۰۱۳ برای دستگاه آیفون ساخته شد. ورژن اندروید آن در تاریخ ۲۰ اکتبر ۲۰۱۳ منتشر شد.
این پیام رسان توسط دو برادر روس به نام های نیکلای و پاول دوروف مورد پشتیبانی قرار گرفته است. اکنون سرورهای اصلی تلگرام در شهر برلین کشور آلمان واقع شده است.
تلگرام همه فعالیت خود را بر روی انتقال ایمن محتوا بین کاربران خود متمرکز کرده است. در ایران نیز بعد از اینکه وایبر دچار مشکل شد، مخاطبان به سمت استفاده از تلگرام حرکت کردند. اکنون این پیام رسان ۵۰ میلیون کاربر دارد و اکثر آنها از امکانات تلگرام رضایت دارند.

کاربرد تلگرام

در تلگرام میتوانیم به یکدیگر پیام متنی و صوتی ارسال کنیم. ما میتوانیم به منظور افزایش بالا رفتن ایمنی، با یکدیگر گفتگوی خصوصی داشته باشیم و برای مخاطبان خود فیلم و تصویر ارسال کنیم. همچنین میتوانیم افراد مورد نظر خود را با نام کاربری و یا شماره تلفن پیدا کنیم. از ابتدا تصویر پروفایل افراد در شبکه اجتماعی تلگرام، یک عکس ثابت بود. اما اکنون میتوانیم یک فیلم کوتاه ۱۰ ثانیه ای را به عنوان پروفایل خود انتخاب کنیم.

امنیت تلگرام

در تاریخ ۱۷ فوریه سال ۲۰۱۵ یک بنیاد به نام «مرزهای الکترونیکی» از جمله سازمان های غیرانتفاعی در آمریکا، امنیت تلگرام را مورد تحلیل و بررسی قرار داد. در این ارزیابی صورت گرفته از سوی آن بنیاد، گفتگوی خصوصی تلگرام در امتیاز ۷ از ۷ قرار گرفت. به طور کلی در آن بررسی  به امنیت تلگرام امتیاز ۴ از ۷ اختصاص یافت.

محبوبیت تلگرام و مقایسه با واتساپ

رقابت بین تلگرام و واتساپ، موضوعی است که توجه همه کاربران در سراسر جهان را به خود جلب کرده است. در کشور ما نیز میزان محبوبیت تلگرام از واتساپ بیشتر است. در واقع بسیاری از افراد در مقایسه با واتساپ، به تلگرام وفادار هستند و بسیاری از فعالیت های روزانه خود را با این شبکه اجتماعی انجام میدهند. اکنون به دو مورد از مؤلفه‌هایی که درباره مقایسه بین واتساپ و تلگرام مطرح است به شرح زیر اشاره می‌کنیم: 

  1. نحوه پاک کردن و ویرایش پیام های ارسال شده
  2. آپدیت جدید تلگرام، ربات پیشرفته و اعلان سفارشی

نکته جالب درباره تلگرام این است که این نرم افزار کاربردی فضای ذخیره سازی نامحدود را در دسترس کاربران خود قرار داده است. نرم افزار تلگرام امکان به اشتراک گذاری بیش از 1.5 گیگا بایت فایل را برای کاربران خود فراهم کرده است درحالیکه این مورد برای واتساپ، تنها 16 مگابایت است. یک گروه تلگرامی میتواند تا 200,000 عضو داشته باشد اما در واتساپ حدود 256 کاربر میتوانند به گروه وارد شوند. کانال های بسیاری در تلگرام وجود دارد و کاربران بسیاری، آموزش های مورد نیاز خود را با عضویت در آنها دریافت میکنند اما در واتساپ این امکان وجود ندارد. 

همچنین امکان ارسال تصاویر غیرفشرده در تلگرام فراهم است و کاربران میتوانند از گزینه پیام های مخفی (Spoiler) نیز استفاده کنند. یکی دیگر از دلایل محبوبیت تلگرام، افزوده شدن انواع ربات های کاربردی است. افراد بسیاری از ربات دانلودر یوتیوب و آهنگ استفاده میکنند که این مورد به افزایش تعداد کاربران تلگرام کمک زیادی کرده است. در تلگرام افراد میتوانند محتوای مورد نظر خود را بدون دانلود کردن، برای یکدیگر ارسال کنند اما در واتساپ، این شرایط فراهم نیست. پیدا کردن افراد در تلگرام با داشتن نام کاربری آنها فراهم است اما در واتساپ اینگونه نیست و داشتن شماره تلفن همراه آنها نیاز است. 

زبان های تلگرام

در حال حاضر ۷ زبان از جمله انگلیسی، اسپانیایی، پرتغالی، ایتالیایی، آلمانی، عربی و کره ای در نرم افزار تلگرام در دسترس است. البته تلگرام با زبان فارسی در ایران مورد استفاده کاربران قرار گرفته است. 

نحوه ساخت گروه در تلگرام

اگر قصد دارید در تلگرام یک گروه داشته باشید و دوستان خود را به آن دعوت کنید این مراحل را دنبال کنید: 

  1. در گام اول، نرم افزار تلگرام را باز کنید. 
  2. در گام دوم، اگر در محیط اندروید هستید بر روی گزینه مداد کلیک کنید. سپس New Group را انتخاب کنید.اگر در محیط ویندوز هستید، گزینه سه خط گوشه بالا و سمت چپ را انتخاب کنید. در محیط IOS نیز میتوانید به بخش Chats بروید و گزینه New Group را انتخاب کنید. 
  3. در گام سوم، افرادی که میخواهید عضو گروه شما باشند را انتخاب کرده و به گروه خود اضافه کنید. سپس یک نام و عکس پروفایل برای گروه خود انتخاب کنید. اکنون بر روی گزینه تیک آبی کلیک کنید. همچنین در بخش Description میتوانید توضیحات مورد نظر خود را برای گروه بنویسید. 

انواع گروه

گروه ها به دو صورت عمومی (Public Channel) و خصوصی (Private Channel) هستند و در بخش Group Type میتوانید نوع گروه مورد نظر خود را انتخاب کنید. همچنین در بخش Chat History For New Members میتوانید مشخص کنید که افرادی که به تازگی در گروه شما عضو شده اند پیام های قبل را مشاهده کنند یا خیر.

افزودن اعضا به گروه در تلگرام

برای افزودن اعضا به گروه خود میتوانید از لینک دعوت استفاده کنید. در ابتدا در بخش Group Info، بر روی Add Member رفته و Invite to Group via Link را انتخاب کنید. از طریق این مسیر میتوانید افراد را به گروه خود دعوت کنید. 

مدیریت فعالیت اعضای گروه در تلگرام

 در بخش Permissions میتوانید فعالیت کاربران گروه خود را مدیریت کنید. این قسمت شامل گزینه های مختلف است که به شرح آنها میپردازیم: 

  1. Send Message : از طریق این گزینه، امکان ارسال پیام برای اعضای گروه شما برقرار میشود. 
  2. Send Media : این گزینه امکان ارسال محتوا شامل فایل های عکس، صوت، فیلم، آهنگ و فایل متنی را برای اعضای گروه شما فراهم میکند.  
  3. Send Stickers & GIFs : با این گزینه، اعضای گروه شما میتوانند برای دیگر اعضا استیکر و گیف ارسال کنند.
  4.  Send Polls : این گزینه به ارسال نظرسنجی توسط اعضا در گروه شما اختصاص دارد. 
  5. Embed Links : این گزینه به اعضای گروه شما امکان ارسال لینک را میدهد. 
  6. Add Users : با این گزینه، اعضای گروه شما میتوانند عضو جدید را به گروه اضافه کنند.  
  7. Pin messages : این گزینه امکان سنجاق کردن پیام در گروه شما را برای اعضا فراهم میکند. 
  8. Change Chat Info : با استفاده از این گزینه، اعضای گروه شما میتوانند توضیحات گروه شما را ویرایش کنند. 
  9. همچنین با استفاده از بخش Show Mode میتوانید مشخص کنید کاربران بعد از گذشت چه مدت زمانی میتوانند پیام جدید در گروه ارسال کنند. 

چت ویدیویی و صوتی در تلگرام

برای تعامل بیشتر اعضای گروه، کاربران میتوانند از امکانات چت ویدیویی و صوتی استفاده کنند. به منظور انجام چت ویدیویی، مراحل زیر ارائه میشوند: 

  1. در گام اول، نرم افزار تلگرام را باز کنید و وارد گروه خود شوید. 
  2. در گام دوم، بر روی گزینه سه نقطه در بالای صفحه کلیک کنید. 
  3. در گام سوم، بر روی گزینه Start Video Chat کلیک کنید. در این بخش میتوانید تعیین کنید که جلسه تصویری شما در حال حاضر انجام شود و یا برای آغاز آن مدت زمان مشخص کنید. همچنین اجازه دسترسی به میکروفون و دوربین را به کاربران بدهید. با گزینه Share امکان ارسال لینک گروه برای سایر گروه ها فراهم است تا سایر افراد بتوانند در جلسه شما شرکت کنند. 

اکنون مراحل چت صوتی به شرح زیر ارائه میشوند: 

  1. در گام اول، نرم افزار تلگرام را باز کنید و وارد گروه خود شوید.
  2. در گام دوم، بر روی گزینه سه نقطه در بالای صفحه و سمت راست کلیک کنید و گزینه Start Voice Chat یا آغاز گفتگوی صوتی را انتخاب کنید. اکنون میتوانید به عنوان آدمین گروه، تعیین کنید که چت با آیدی خودتان و یا با نام گروه آغاز شود. اگر چت صوتی با نام گروه انجام شود، آیدی شما برای سایر اعضا قابل مشاهده نیست. 
  3. در گام سوم، برای شروع گفتگو، کاربران باید بر روی میکروفون کلیک کرده و آن را نگهدارند و صحبت کنند. در بالای صفحه و سمت راست با کلیک بر روی گزینه سه نقطه به تنظیمات چت صوتی دسترسی دارید و میتوانید گفتگوی خود را ضبط کنید و آن را به اشتراک بگذارید. 

نحوه حذف گروه در تلگرام

در بخش Edit میتوانید بر روی گزینه  Delete and Leave Group کلیک کنید. با این کار گروه شما حذف میشود. همچنین توجه داشته باشید که در بخش Delete Group  میتوانید گروه را برای همه اعضا پاک کنید. 

نحوه ساخت کانال در تلگرام

کانال های آموزشی، فرهنگی و هنری بسیاری در تلگرام وجود دارد. افراد میتوانند با عضویت در آنها از محتوای ارائه شده در کانال ها استفاده کنند. همچنین افراد بسیاری از طریق ساخت کانال در تلگرام، کسب و کار خود را گسترش داده اند و توانسته اند مخاطبان را با محصولات و خدمات خود آشنا کنند. 

اکنون به مراحل ساخت کانال در تلگرام اشاره میکنیم: 

  1. در گام اول، برنامه تلگرام را باز کنید. 
  2. در گام دوم، اگر در محیط ویندوز هستید، بر روی آیکون سه خطی در بالای صفحه و گوشه سمت چپ کلیک کنید. اگر در محیط IOS هستید، بر روی گزینه Chats کلیک کنید. در محیط اندروید نیز بر روی گزینه قلم سمت راست و پایین صفحه کلیک کنید. 
  3. در گام سوم، بر روی گزینه New Channel کلیک کنید. 
  4. در گام چهارم، باید نام کانال خود را بنویسید. در بخش Description باید توضیحات مرتبط با کانال خود را بنویسید. همچنین میتوانید یک عکس پروفایل برای کانال خود انتخاب کنید. 
  5. در گام پنجم، بر روی آیکون تیک در بالای صفحه و گوشه سمت راست کلیک کنید. 
  6. در گام ششم، در بخش Channel Type باید نوع کانال شامل عمومی و یا خصوصی را تعیین کنید. 
  7. در گام هفتم، باید آدرس کانال خود را بنویسید. در بخش  Invite Link میتوانید آدرس مورد نظر کانال خود را وارد کنید. دقت کنید که اگر آدرس کانال از طرف تلگرام مورد قبول باشد، لینک سبز و یا در صورت عدم پذیرش آن، لینک به رنگ قرمز در می آید. سپس بر روی آیکون تیک در بالای صفحه و سمت راست کلیک کنید. اکنون میتوانید لینک دعوت را برای اعضای مورد نظر خود ارسال کنید.

انواع کانال

به طور کلی دو نوع کانال شامل عمومی (Public Channel) و خصوصی (Private Channel) در تلگرام وجود دارد. 

کانال عمومی

اگر کانال شما عمومی است، در بخش Channel Type بر روی گزینه Public Channel کلیک کنید. همچنین آدرس کانال عمومی از طریق منوی جستجوی تلگرام قابل یافتن است. 

کانال خصوصی

اگر کانال شما خصوصی است، در بخش Channel Type بر روی گزینه Private Channel کلیک کنید، اکنون مشاهده میکنید که در بخش Invite Link، لینک دعوت از طرف تلگرام برای شما به صورت خودکار به نمایش در می‌آید. میتوانید این لینک را برای دیگران ارسال کنید (Share) و یا آن را کپی کنید (Copy). 

تفاوت کانال عمومی و خصوصی

توجه داشته باشید که لینک کانال های عمومی با t.me و کانال های خصوصی با t.me/joinchat شروع میشوند. همچنین اگر کانال شما عمومی است، کاربران بدون عضویت در کانال شما میتوانند محتوای آن را مشاهده کنند. تعداد اعضای کانال عمومی برای اعضا قابل مشاهده است اما این مورد در کانال های خصوصی، تنها برای آدمین امکان پذیر است. مورد آخر تفاوت کانال عمومی و خصوصی در نوشتن آدرس است. لینک کانال عمومی توسط آدمین انتخاب میشود اما لینک کانال خصوصی از طرف تلگرام مشخص خواهد شد.  

نحوه حذف کانال در تلگرام

شاید به هر دلیلی بخواهید کانال خود را به عنوان آدمین آن، حذف کنید. اکنون مراحل حذف کانال در تلگرام به این شرح ارائه میشوند: 

  1. در گام اول، نرم افزار تلگرام را باز کنید. 
  2. در گام دوم، بر روی کانال خود کلیک کنید و وارد آن شوید. 
  3. در گام سوم، بر روی آیکون سه نقطه در بالای صفحه و گوشه سمت راست کلیک کنید. 
  4. در گام چهارم، بر روی گزینه Edit کلیک کنید. سپس گزینه Delete Channel را انتخاب کنید و بر روی گزینه OK کلیک کنید.  

اما اگر شما سازنده کانال نیستید و صرفاً میخواهید آن کانال از لیست شما حذف شود، کافی است که بر روی کانال مورد نظر راست کلیک کنید و گزینه Leave channel را انتخاب کنید. 

با توسعه فناوری، انسان ها از ابزارهای متنوعی برای برقراری ارتباط با اعضای خانواده، دوستان و اطرافیان خود استفاده میکنند. در بین شبکه های اجتماعی مختلف، تلگرام توانسته است نیازهای کاربران خود را به خوبی تشخیص دهد. این نرم افزار با بروزرسانی های کاربردی خود، به شکل مطلوبی به کاربران ثابت کرده است که میتواند در زمینه های مختلف تحصیلی، شغلی و غیره به افراد یاری رساند. 


6214
https://Gelxy.com/u/114
پست های مرتبط

ایلان ماسک میخواهد کل سهام توییتر را بخرد
آیا ایلان ماسک توییتر را میخرد؟

ایلان ماسک میخواهد کل سهام توییتر را بخرد

همه چیز درباره اینستاگرام، آموزش ساخت پیج و کانال
آموزش کامل اینستاگرام

همه چیز درباره اینستاگرام، آموزش ساخت پیج و کانال

بروزرسانی تلگرام، انقلاب در ربات ها و اعلان های سفارشی
آپدیت جدید تلگرام، ربات پیشرفته و اعلان سفارشی ممکن شد

بروزرسانی تلگرام، انقلاب در ربات ها و اعلان های سفارشی

آموزش جامع توییتر (Twitter) و نحوه کار با آن
همه چیز درباره توییتر و ترفند ها

آموزش جامع توییتر (Twitter) و نحوه کار با آن

تگ ها

آپدیت تلگرام
لینک تبلیغات

نظرات

ثبت نظر بصورت میهمان