سامانه ستاره‌ای آلفا قنطورس
تحریریه کهکشان نویسنده کهکشان 1401/04/14 تحریریه کهکشان

سامانه ستاره‌ای آلفا قنطورس

کهکشان / پست ها / فضا و نجوم /

آلفا قنطورس چیست؟ همه‌چیز درباره سامانه ستاره‌ای آلفا قنطورس


نزدیکترین ستاره به زمین بجز خورشید منظومه سه ستاره ای به نام آلفا قنطورس (Alpha Centauri) است. دو ستاره اصلی آلفا قنطورس A و آلفا قنطورس B هستند که یک جفت دوتایی را تشکیل می دهند. به گفته ناسا، آنها حدود 4.35 سال نوری از زمین فاصله دارند . ستاره سوم پروکسیما قنطورس یا آلفا قنطورس C نام دارد و حدود 4.25 سال نوری از زمین فاصله دارد که آن را به نزدیکترین ستاره غیر از خورشید تبدیل می کند. به گفته ناسا، آلفا قنطورس A و B به طور متوسط ​​حدود 23 واحد نجومی (AU) از یکدیگر قرار دارند - کمی بیشتر از فاصله بین خورشید و اورانوس. (یک واحد نجومی میانگین فاصله بین زمین و خورشید است که برابر با 92955807 مایل یا 149597870 کیلومتر است.) طبق گفته ناسا نزدیکترین فاصله این دو ستاره به یکدیگر 11 واحد نجومی است و هر 80 سال دو ستاره به دور یک مرکز ثقل مشترک می چرخند. مطالب مرتبط: ستاره ها و سیاره آلفا قنطورس توضیح دادند: نزدیک ترین همسایگان ما (اینفوگرافی) در همین حال، پروکسیما قنطورس، حدود یک پنجم سال نوری یا 13000 واحد نجومی از دو ستاره دیگر فاصله دارد، فاصله ای که برخی از ستاره شناسان را به این سوال وا می دارد که آیا حتی باید آن را بخشی از یک منظومه دانست.

پروکسیما قنطورس ممکن است در حال عبور از منظومه باشد و در چند میلیون سال از مجاورت خارج شود، یا ممکن است از نظر گرانشی به جفت دوتایی متصل شود. اگر مقید باشد، یک دوره مداری به دور دو ستاره دیگر در حدود 500000 سال دارد. با ستارگان آلفا قنطورس آشنا شوید با چشم غیرمسلح، آلفا قنطورس A و B مانند یک می درخشند و آنها را به سومین "ستاره" درخشان در آسمان شب ما تبدیل می کنند. این دو ستاره مجزا را می توان از طریق یک تلسکوپ کوچک مشاهده کرد و این منظومه را به یکی از بهترین ستاره های دوتایی قابل رصد تبدیل می کند. پروکسیما قنطورس خیلی کم نور است که نمی توان بدون کمک آن را دید و از طریق تلسکوپ حدود چهار قطر ماه کامل از دو قطر دیگر به نظر می رسد. آلفا قنطورس A، همچنین به عنوان Rigel Kentaurus شناخته می شود، یک ستاره زرد رنگ از همان نوع (G2) با خورشید است، اگرچه به گفته ناسا کمی بزرگتر است . به گفته ناسا، این ستاره سه برابر نزدیکتر از نزدیکترین ستاره بعدی مانند خورشید ما به زمین است . آلفا قنطورس B یک ستاره نارنجی از نوع K1 است که کمی کوچکتر از خورشید است. به گفته ناسا، پروکسیما قنطورس یک کوتوله قرمز به اندازه یک هشتم خورشید است . به گفته EarthSky.org - خطی که از نزدیکی هیوستون و اورلاندو، فلوریدا می گذرد، این منظومه در آسمان جنوبی است و برای ناظران بالای عرض جغرافیایی 29 درجه شمالی قابل مشاهده نیست. پیدا کردن سیستم آلفا قنطورس آسان است زیرا قطعه متقاطع صلیب جنوبی (از دلتا تا بتا کروسیس) راه را نشان می دهد. صعود راست آن 14 ساعت و 39 متر و 41 ثانیه و میل آن منفی 60 درجه و 50 دقیقه و 7 ثانیه است. آیا سیاراتی در منظومه آلفا قنطورس وجود دارد؟ ستاره شناسان در آگوست 2016 اعلام کردند که سیاره ای به اندازه زمین را کشف کرده اند که به دور پروکسیما قنطورس می چرخد.

به گفته محققان، سیاره ای که به نام پروکسیما b شناخته می شود، حدود 1.3 برابر جرم بیشتری از زمین دارد که نشان می دهد این سیاره فراخورشیدی یک دنیای سنگی است. و فاصله نسبتاً کم پروکسیما b از زمین آن را به هدفی خاص برای دانشمندان تبدیل کرده است. این سیاره همچنین در منطقه قابل سکونت ستاره قرار دارد، یعنی محدوده درستی از فواصل از ستاره ای که در آن آب مایع می تواند روی سطح بدن وجود داشته باشد. پروکسیما b تنها در فاصله 4.7 میلیون مایلی (7.5 میلیون کیلومتری) از ستاره میزبان خود قرار دارد و هر 11.2 روز زمینی یک دور آن را کامل می کند. با این حال، با وجود اندازه و موقعیت پروکسیما b، از تلسکوپ های امروزی مشخص نیست که این سیاره تا چه حد ممکن است قابل سکونت باشد. ستاره شناسان باید مدل های بیشتری را اجرا کنند و مطالعات تطبیقی ​​بیشتری را برای درک بهتر این سیاره انجام دهند. برای شروع، دانشمندان باید بتوانند به دنبال نشانه هایی از جو باشند. از آنجا، محققان می توانند برون یابی کنند که آیا آن اتمسفر (در صورت وجود) اجازه می دهد تا آب مایع روی سطح جریان یابد یا خیر. حتی دمای سطح سیاره، که بر ویژگی‌های سکونت‌پذیری نیز تأثیر می‌گذارد، به جو بستگی دارد. این سیاره همچنین ممکن است آنقدر به ستاره خود نزدیک باشد که به طور جزر و مدی قفل شده باشد، به این معنی که همیشه یک چهره را به ستاره میزبان خود نشان می دهد، همانطور که ماه فقط یک صورت (سمت نزدیک) را به زمین نشان می دهد. این ترتیب یک طرف سیاره را بسیار گرم و طرف دیگر را بسیار سرد می کند مگر اینکه باد بتواند گرما را در اطراف سیاره پخش کند. اگر آن تفاوت فاحش دما وجود داشته باشد، چالشی جدی برای هر حیاتی خواهد بود.

منبع: space


6287
https://Gelxy.com/u/61
پست های مرتبط

ناسا انسان ها را به فضا تله پورت میکند
انتقال مجازی انسان به فضا

ناسا انسان ها را به فضا تله پورت میکند

سیاره زحل چیست؟ همه چیز درباره سیاره زحل
سیاره زحل

سیاره زحل چیست؟ همه چیز درباره سیاره زحل

بیگ بنگ چیست؟ مه‌بانگ چگونه رخ داده است؟
بیگ بنگ

بیگ بنگ چیست؟ مه‌بانگ چگونه رخ داده است؟

تگ ها

لینک تبلیغات

نظرات

ثبت نظر بصورت میهمان