زندگی نامه ایلان ماسک
سارا معماری نویسنده کهکشان 1402/03/28 سارا معماری

زندگی نامه ایلان ماسک

کهکشان / پست ها / شخصیت های برجسته /

ایلان ماسک کیست؟ شرکت ها و فعالیت های او


ایلان ماسک متولد ۱۹۷۱ در شهر پرتوریای آفریقای جنوبی است و تابعیت کانادا و آمریکا را دارا است. مادر ایلان ماسک در زمان کودکی او پنج شغل داشت تا بتواند مخارج زندگی خود و فرزندش را تأمین کند در حالیکه پدر ایلان فردی ثروتمند و مالک نیمی از معدن زمرد در نزدیکی دریاچه تانگانیکا بود و با فروش هواپیمای خود توانست آن معدن را خریداری کند. اکنون ایلان ماسک از جمله افراد تأثیرگذار در توسعه فعالیت های اقتصادی به شمار میرود و اگر ثروت او بین ساکنین آمریکا تقسیم شود به هر نفر حدود ۶۰۰ دلار میرسد. ایلان ماسک ابتدا در دانشگاه کویینز در شرق کانادا به تحصیل پرداخت. او سپس در دانشگاه پنسیلوانیا مدرک کارشناسی اقتصاد و فیزیک خود را دریافت کرد و توانست مشهورترین شرکت های جهان مانند تسلا (خودروهای تمام الکتریکی)،اسپیس ایکس (پروژه اینترنت ماهواره ای)، سولارسیتی (توسعه پنل های خورشیدی) و نورالینک (ارتباط مستقیم مغز انسان و کامپیوتر) را پایه گذاری کند. همچنین هوش و بلندپروازی های او از هیچ کس پنهان نیست و در این پست کهکشان به مهم ترین فعالیت های تجاری او خواهیم پرداخت. 

زندگی ایلان ماسک

مطالعه زندگی افراد تأثیرگذار میتواند یک عامل انگیزشی برای موفقیت در کسب و کار افراد باشد. در بین اشخاص موفق، ا‌یلان ماسک در سال ۲۰۲۱ به عنوان شخصیت سال از سوی نشریه تایم انتخاب شد. ایلان ماسک از ابتدا به دنبال نوآوری بود و از همان ابتدا علاقه خود به کامپیوتر را نشان داد. او در دوران کودکی خود توانست تمامی کتاب های کتابخانه پدرش را مطالعه کند. در سن دوازده سالگی اولین نرم افزار خود را ساخت. این بازی کامپیوتری بلستر (BLASTER) نام داشت و کد آن را به میزان ۵۰۰ دلار فروخت. او عملاً یک نخبه است. زمانی که ایلان ماسک مشغول تحصیل در رشته فیزیک انرژی در دانشگاه استنفورد بود؛ تصمیم گرفت شرکت زیپ دو را تأسیس کند و ترک تحصیل کرد. ایلان ماسک بیشتر از هر چیزی خود را یک مهندس میداند و اکنون او در بین صد فرد ثروتمند جهان جای دارد.

 زندگی حرفه ای ایلان ماسک در یک نگاه: 

  • سال۱۹۷۱ تولد در آفریقای جنوبی

  • سال۱۹۸۹ تحصیل در دانشگاه کویینز

  • سال۱۹۹۰ تحصیل در دانشگاه پنسیلوانیا 

  • سال۱۹۹۵ تحصیل در دانشگاه استفورد کالیفرنیا 

  • سال۱۹۹۹ فروش شرکت زیپ دو به ارزش ۳۰۷ میلیون دلار

  • سال۱۹۹۹تأسیس شرکت ایکس دات کام

  • سال۲۰۰۰ تشکیل شرکت پی پال 

  • سال۲۰۰۲ فروش شرکت پی پال به ارزش ۱/۵ میلیارد دلار

  • سال۲۰۰۲ تأسیس شرکت هوافضای اسپیس ایکس 

  • سال۲۰۰۴ طراح محصولات تسلا 

  • سال۲۰۰۶ تأسیس شرکت سولارسیتی

  • سال۲۰۰۸ مدیر عامل تسلا

  • سال ۲۰۱۲ ارسال اولین فضاپیمای تجاری به ایستگاه بین المللی فضایی 

  • سال۲۰۱۶ تأسیس شرکت اوپن اِی آی هوش مصنوعی (چت جی.پی.تی)

  • سال ۲۰۱۷ تأسیس شرکت نورالینک 

  • سال ۲۰۱۸شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا از ایلان ماسک برای انتشار خبر خصوصی سازی شرکت تسلا 

  • سال ۲۰۲۲خرید شرکت توییتر 

فعالیت های تجاری و شرکت ها: 

ایلان ماسک اکنون صاحب بسیاری از برندهای معروف جهان در خصوص صنایعی مانند خودروسازی، هوافضا، حمل و نقل شهری،ساخت پنل های خورشیدی و بسیاری عناوین دیگر است. دو شرکت تسلا و اسپیس ایکس برای اثبات قدرت ایلان ماسک کافی است. اما اکنون به مهم ترین فعالیت های اقتصادی او و ایده هایش اشاره میکنیم: 

تسلا (صنعت خودروسازی):

لوگوی شرکت تسلا به شکل حرف تی انگلیسی (T) است و در سال ۲۰۰۳ با مدیریت جدید ایلان ماسک آغاز به کار کرده است.در واقع ایلان ماسک سهام شرکت تسلا را خریداری کرد.نام این شرکت از روی نام نیکلا تسلا از جمله بزرگترین مخترعان صنعت برق و الکترونیک الهام گرفته شده است. محصولات این شرکت شامل خودروهای تمام الکترونیک مانند نوع ایکس، اِس و ۳ است. در حال حاضر اکانت توییتری تسلا از مرز بیست میلیون دنبال کننده عبور کرده است و این به معنای پیشرو بودن تسلا نسبت به شرکت هایی مانند اپل، فیسبوک و آمازون است. 

البته اولین مدل ماشین های تسلا رودستر نام دارد و با این عنوان شرکت تسلا پنج سال بعد از آغاز مدریت ایلان ماسک به عموم مردم معرفی شد. دومین مدل تسلا در سال ۲۰۱۲ معرفی شد و تسلا اس نام دارد. این مدل تسلا علاوه بر کالیفرنیا در هلند نیز تولید میشود. تسلا ایکس سومین مدل از ماشین های الکتریکی ایلان ماسک است که در سال ۲۰۱۵ از آن رونمایی شد. تا سال ۲۰۱۸ نیز حدود ۱۴ هزار مدل ایکس فروخته شده است. مدل ۳ پرفروش ترین و اقتصادی ترین ماشین تسلا است که در سال ۲۰۱۶ به بازار عرضه شد. مدل وای(Y) یکی از جدیدترین مدل های ماشین های تسلا است که در سال ۲۰۲۰ عرضه شد و براساس مدل و پلتفرم تسلا ۳ ساخته شده است. 

هدف اصلی این شرکت حمل و نقل پایدار و توسعه صنعت انرژی است. ایلان ماسک ابتدا اعلام کرده بود که قرار است خودروهای شرکت تسلا با پول دیجیتال بیت کوین فروخته شوند اما بعد از نوسانات به وجود آمده در بازار ارزهای دیجیتال، از تصمیم خود صرف نظر کرد. ایلان ماسک با ایده ماشین های خود، این صنعت را متحول کرد و به کشورها کمک کرد تا هوای سالم تری داشته باشند. او توانست دیدگاه مردم را در خصوص اعتماد به خودرو های تمام الکتریکی تغییر دهد. پیش بینی شده است که در آینده صنعت خودرو سازی به سمت ساخت خودروهای تمام الکتریکی حرکت خواهد کرد و استفاده از ماشین های بنزینی به حداقل می‌رسد. همچنین شرکت تسلا اعلام کرد که تولید سایبرتراک تا پایان سال ۲۰۲۳آغاز میشود. در حال حاضر یک و نیم میلیون از مدل تسلا سایبرتاک پیش فروش شده است و در نسخه های یک تا چهار موتوره به فروش خواهند رسید. همچنین از دو خودروی جدید دیگر رونمایی شده است. البته تسلا رودستر مدل سال ۲۰۲۳ با قیمتی بیش از دوهزار دلار به یکی از گران ترین مدل های خودروی تسلا تبدیل شده است. 

اسپیس ایکس (صنعت هوافضا):

در سال ۲۰۰۲ ایلان ماسک تصمیم گرفت به منظور توسعه فعالیت های فضایی و بهبود روند مطالعه در خصوص فناوری های مورد نیاز صنعت هوافضا، شرکت اسپیس ایکس را راه اندازی کند زیرا او به دنبال تسخیر فضا است. هدف اصلی ایلان ماسک اسکان انسان بر روی سطح مریخ است و برای این منظور پروژه MarsOasis را مطرح کرد. در ابتدا باید برای مقابله با طوفان های سطح مریخ گلخانه هایی احداث شود که با تولید گازهای اکسیژن و کربن دی اکسید، جوّ سطح مریخ ساخته شود. زیرا تغییرات آب و هوایی مریخ بسیار شدید است و در طول روز دمای هوا به منفی ۵۰ درجه میرسد. بنابراین با این گلخانه ها، تاحدی میتوان شرایط نامساعد مریخ را متعادل کرد. همچنین از طریق اشعه خورشیدی، یخ های قطبی مریخ آب میشوند. اما طی مذاکرات بین ایلان ماسک با روسیه، ناسا و آمریکا، او نتوانست بودجه مورد نیاز خود را فراهم کند. براساس برنامه ایلان ماسک، برای اولین بار در سال ۲۰۲۴ نخستین گروه از انسان ها به مریخ فرستاده میشوند. البته اولین تجهیزات مورد نیاز آنها برای نخستین بار در سال ۲۰۱۸ به مریخ فرستاده شده است تا پایگاه مورد نیاز حضور انسان ها فراهم شود. البته کمبود بودجه اصلی ترین و شاید یکی از بزرگترین مشکلات ایلان ماسک برای ساختن ایده هایش است. در واقع اگر بودجه ناسا در اختیار ایلان ماسک قرار میگرفت احتمالاً تاکنون مریخ قابل سکونت بود. همچنین موشک فالکن ۹ به همراه فالکن سنگین و فالکن ۱ از جمله موشک های ساخته شده توسط شرکت فضایی اسپیس ایکس هستند. به همین دلیل اصلی ترین رقابت برای اسکان در سطح مریخ بین ناسا و ایلان ماسک در جریان است. 

موشک فالکن ۹: در سال ۲۰۱۰ موشک فالکن ۹ در مأموریت خود توانست با موفقیت به مدار زمین برسد. این موشک به منظور رقابت با دلتای ۴ ناسا و موشک بالستیک قاره پیمای اتلس ۵ مورد استفاده نیروی هوایی آمریکا، طراحی شد. 

موشک فالکن۱: در سال ۲۰۰۹ موشک فالکن ۱، اولین محموله خود را که شامل یک ماهوراه تجاری به نام "رازک" بود را به مدار زمین رساند. همچنین در سال ۲۰۱۸ برای اولین بار این موشک توانست با سوخت مایع به مدار برسد. 

فضاپیمای دراگون: در سال ۲۰۰۵ فضاپیمای دراگون برای حمل هفت فضانورد به مدار زمین در نظر گرفته شد. در سال ۲۰۱۴ فضاپیمای پشتیبان دراگون به ایستگاه بین المللی آی.اِس.اِس پرتاب شد. در سال ۲۰۲۰ دومین سری از فضاپیمای دراگون به مدار زمین پرتاب شد تا برای اولین بار دو فضانورد ناسا با یک فضاپیمای خصوصی به مدار زمین بروند و سپس در نوامبر سال ۲۰۲۰ در طی یک مأموریت شش ماهه از مرکز فضایی کندی در فلوریدا، فضانوردانی با فضاپیمای اسپیس ایکس به سمت ایستگاه فضایی بین المللی فرستاده شدند. 

در تاریخ دوشنبه اول خرداد نیز دو نفر از اولین فضانوردان عربستانی در مأموریتی خصوصی از طریق فضاپیمای اسپیس ایکس برای انجام آزمایش خود به ایستگاه فضایی بین المللی فرستاده شدند. ریانه برناوی نخستین بانوی عربستانی در تاریخ است که به این سفر فضایی رفته است. این مأموریت فضایی هشت روز ادامه دارد. 

پروژه استارلینک (اینترنت ماهواره ای): 

شرکت اسپیس ایکس برای ایجاد اینترنت ماهواره ای در سراسر جهان، پروژه استرلینک را طراحی و اجرا کرد. این فعالیت شرکت اسپیس ایکس در سال ۲۰۱۵ پایه گذاری شد و در سال ۲۰۱۷ از سوی کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا (FCC) مجوزهای لازم را دریافت کرد و در سال ۲۰۱۸ توانست اولین ماهواره آزمایشی خود را در مدار ۵۰۴ کیلومتری زمین قرار دهد. در حال حاضر ۱۴۰۰ ماهواره در سراسر مدار زمین قرار دارند. هدف از توسعه اینترنت ماهواره ای امکان دسترسی افراد به اینترنت در مناطقی است که در حالت عادی و با استفاده از فیبرنوری امکان اتصال به اینترنت پرسرعت وجود ندارد. با این روش سرعت اتصال افراد به اینترنت و دریافت انبوهی از اطلاعات بهبود می یابد. در حال حاضر در ۳۶ کشور جهان از این خدمات استفاده میشود البته در کره شمالی، کوبا، روسیه و چین این امکانات وجود ندارد. اکنون اینترنت ماهواره ای استارلینک به جنگل های آمازون نیز رسیده است و ساکنین روستاهای برزیل هم به آن دسترسی دارند. برای دریافت خدمات اینترنت ماهواره ای استارلینک، کاربران در سایت استارلینک موقعیت جغرافیایی خود را مشخص میکنند تا بررسی شود منطقه آنها تحت پوشش اینترنت دهی ماهواره ای قرار دارد یا خیر. درخواست های ارسالی بسیار زیاد است به همین دلیل افراد در لیست انتظار قرار میگیرند تا شرایط آنها از سوی استارلینک ارزیابی شود. سرعت سرویس اینترنت پروژه استارلینک در حال رشد است و نکته جالب در خصوص فعالیت اینترنت ماهواره ای در این است که از عناصر لیزری استفاده میشود تا کمتر برای انتقال سیگنال بین ماهواره ای اتصال به ایستگاه های زمینی نیاز باشد. تفاوت اینترنت استارلیک با اینترنت های خانگی و سیستم اِی.دی.اِس.اِل (ADSL) در این است که هزینه های اضافی برای دسترسی به امکانات بیشتر حذف شده است. 

 

در سیل اخیر کشور ایتالیا، ایلان ماسک اعلام کرد امکانات اینترنت ماهواره ای استارلینک در اختیار قربانیان سیل قرار گرفته است. شرکت بیمه ایتالیا به نام یونی پول اعلام کرده است که پایانه های استارلینک را برای کمک به مردم و نجات سیل زدگان خریداری کرده است. 

رقبای اصلی پروژه اینترنت ماهواره ای استارلینک شرکت وآن وب و آمازون هستند. وان وب در سال ۲۰۲۰ ورشکست شد البته اسپیس ایکس برای خرید آن پیشنهاداتی ارائه کرد. پروژه شرکت آمازون نیز کویپر (کمربند سیارکی در لبه خارجی منظومه شمسی) نام دارد. رئیس این پروژه قبلاً نایب رئیس پروژه استارلینک در شرکت اسپیس ایکس بود اما در حاضر گزارشی مبنی بر فعالیت رسمی آن در خصوص اینترنت ماهواره ای ارائه نشده است. 

ماهواره های اسپیس ایکس دارای چند آنتن برای ایجاد ارتباط ماهواره ای با ایستگاه های زمینی هستند و انرژی لازم آنها از نیروی خورشیدی تأمین میشود. البته از ۶۰ ماهواره ارسالی حدود ۱۰ ماهواره نتوانستند در مدار ۵۵۰ کیلومتری زمین قرار بگیرند و ارتباط آنها با ایستگاه های سطح زمین قطع شد. این ۶۰ ماهواره با موشک فالکن ۹ به فضا فرستاده شدند که با وزن ۱۸/۵تن سنگین ترین پروژه فضایی اسپیس ایکس به شمار میرود. 

شرکت سولارسیتی (توسعه انرژی خورشیدی):

هدف شرکت سولارسیتی، کاهش نیاز بشر به سوخت فسیلی و افزایش سوخت تجدید پذیر است. سولارسیتی اکنون بزرگترین ارائه دهنده انرژی خورشیدی برای منازل، دولت و مشاغل در آمریکا است‌. این شرکت برای مردم فرصتی به نام مای پاور MyPower ایجاد کرد تا از توان خورشیدی برای منازل خود استفاده کنند. در طی این برنامه، شرکت سولارسیتی وام هایی برای استفاده از پنل های خورشیدی ارائه میدهد. امانوئل مکرون نیز با ایلان ماسک در خصوص قراردادهایی با شرکت های تسلا و سولارسیتی دیدار داشته است. در طی این جلسه فشرده صحبت هایی پیرامون تولید خودروهای برقی برای کشور فرانسه و تولید انرژی پاک صورت گرفت. 

شرکت نورالینک (ارتباط کامپیوتر و انسان): 

این شرکت در سال ۲۰۱۷ در سان فرانسیکو تأسیس و به عموم مردم معرفی شد. ایده این شرکت به توسعه فناوری کامپیوتری در رابطه با سلامت انسان اختصاص دارد. باتوجه علاقه ایلان ماسک به هوش مصنوعی، هدف اصلی نورالینک ارتباط بیشتر مغز انسان و کامپیوتر یا BCIاست. به این منظور یک رایانه قابل کاشت در مغز انسان کارگذاشته میشود تا رابطه ای مستقیم بین کامپیوتر و عملکرد مغز انسان برقرار شود. از جمله اهداف شرکت نورالینک این است که نابینایان و افرادی که در حرکات عضلات خود دچار مشکل هستند، بتوانند با سهولت بیشتری فعالیت های روزانه خود را انجام دهند. نتایج فعالیت این افراد از طریق بلوتوث به تلفن همراهشان ارسال میشود و پزشکان می‌توانند تحلیل بهتری از شرایط بیماران داشته باشند. این برنامه برای دریافت مجوز از شرکت غذا و داروی آمریکا (FDA) پروژه خود را بر روی حیوانات اجرا کرد و به دنبال انجام آزمایش های بالینی بر روی انسان است‌.

توییتر

ایلان ماسک از جمله کاربران فعال در شبکه اجتماعی توییتر است و اکنون بیشترین تعداد دنبال کننده توییتر را در کل جهان دارد. همچنین ایلان ماسک ژانویه ۲۰۲۲ اعلام کرد قصد دارد سهام توییتر را خریداری کند و سهام این شرکت بعد از خریداری ایلان ماسک، افزایش یافت. اما در اولین پیشنهاد خود برای خرید سهام توییتر، ایلان ماسک با واکنشی تدافعی روبرو شد. در ابتدا توییتر سودی نداشت و با برابر کردن هزینه و درآمد آن را اداره میکردند. اما اکنون اغلب آگهی دهنده ها به توییتر بازگشتند. ایلان ماسک در ابتدا برای خرید توییتر سهام بخش زیادی از شرکت تسلا را فروخت در حالیکه اصلاً قصد انجام این کار را نداشت زیرا ممکن بود به بی وفایی ایلان ماسک نسبت به تسلا و نزول ارزش سهام آن تعبیر شود. ایلان ماسک در نهایت تعدادی از کارکنان توییتر را اخراج کرد. از نظر آن کارکنان، این اقدام بی برنامه بود. ایلان ماسک معقتد بود اگر این عمل صورت نگیرد شرکت توییتر با ورشستگی روبرو خواهد شد و گفت: "اگر همه کشتی به زیر آب برود دیگر کسی زنده نخواهد ماند". از نظر ایلان ماسک توییتر مکانی است برای اینکه به همه افراد فرصت ابراز عقیده داده شود و نباید جانب داری وجود داشته باشد. 

از نظر ایلان، فعالیت در شرکت توییتر اصلاً خسته کننده نیست و او این کار را مشابه سوار شدن بر ترن هوایی شهربازی میداند. از نظر ایلان ماسک، از زمانی که او مالک توییتر شده است، میزان ساعتی که کاربران در توییتر سپری میکنند افزایش یافته است و این مدت از میزان روزانه هشت میلیارد دقیقه عبور کرده است. ایلان ماسک درمورد استفاده کاربران از توییتر از این جمله استفاده کرد: "بنابراین کاربرد که زیاد باشد، رشد هم خوب است". در شش ماهه آغاز فعالیت توییتر با مدیریت ایلان ماسک او توانست سایت توییتر را با همان تعداد کارکنان اولیه فعال نگهدارد. اکنون دو سوم ظرفیت کامپیوتری گذشته در شرکت توییتر مشغول به فعالیت است. ایلان ماسک همیشه به دنبال راستگویی و دقت بالا در فعالیت های توییتر است و اصلاحات زیادی در الگوریتم اصلی توییتر ایجاد کرد. ایلان ماسک به دنبال افزایش قابلیت های توییتر توانست این امکان را برای کاربران دارای تیک آبی رسمی، فراهم کند که بتوانند فیلم های دو ساعته و با حجم هشت گیگابایت آپلود کنند. همچنین میزان شفافیت در نحوه کار این شرکت افزایش یافت. از نظر ایلان ماسک " این مهم است که شما به چه چیزی اعتماد خواهید کرد، به الگوریتم جعبه سیاه و یا چیزی که برای شما قابل مشاهده باشد و آن را بشناسید".اکنون خانم لیندا یاکارینو مدیر اجرایی (CEO) جدید توییتر است و زیر نظر شخص ایلان ماسک فعالیت میکند. همچنین در اقدامی خلاقانه و البته آینده نگرانه، توییتر برچسب "از زمین" یا from Earth را به انتهای توییت های خود اضافه کرده است. 

 

شرکت اوپن ای. آی (توسعه هوش مصنوعی):

شرکت اوپن.اِی.آی در سال ۲۰۱۶ نسخه بتای پلتفرم یادگیری و آموزش هوش عمومی از طریق بازی را به مردم عرضه کرد. در این خصوص سؤال ایلان ماسک این بود که بهترین کار برای اطمینان از خوب بودن آینده چیست؟ برای پاسخ به سؤالش،ایلان ماسک با تأسیس شرکت های غیرانتفاعی به دنبال گسترش استفاده از هوش مصنوعی بی ضرر است. همچنین ایلان ماسک طی مصاحبه ای با CNBC اعلام کرد که او دلیل ساخته شدن چت جی.پی.تی است و بدون او این فناوری وجود نداشت. همچنین ایلان ماسک اشاره کرد که اکنون مایکروسافت بخش زیادی از سهام این هوش مصنوعی را خریداری کرده است. 

حمل و نقل شهری (پروژه‌ی هایپرلوپ):

ایلان ماسک در سال ۲۰۱۳ طرح انتقال بین لس آنجلس بزرگ و خلیج سانفرانسیسکو را مطرح کرد. ایده ی این کار از طریق ساخت کپسول های زیرزمینی فوق مدرن برای انتقال افراد در تونل های زیرزمینی پایه گذاری شد. در سال ۲۰۱۷ ایلان ماسک طرح خط ریلی قطارهای سریع السیر شیکاگو به منظور انتقال بهتر مسافران فرودگاه اوهر به مرکز شهر را مطرح کرد. در این ایده، مسیر در ۲۰ دقیقه طی میشود. نکته مهم این ایده در این است که نیاز به خلاء برای از بین بردن اصطکاک هوا نیست.

شرکت بورینگ (تونل سازی):

شرکت بورینگ در سال ۲۰۱۷ به منظور توسعه و ساخت تونل با هدف کاهش بار ترافیکی در لس آنجلس تأسیس شد. ایلان ماسک با تأسیس این شرکت به دنبال ایجاد تونل های زیر زمینی است تا بتواند نقش مؤثری در حمل و نقل شهری داشته باشد. همچنین از طریق املاک شرکت اسپیس ایکس، اولین آزمایش حفاری این شرکت با پیشرفت هایی روبرو بود. 

شرکت Zip2: 

این شرکت نرم افزاری به عنوان اولین فعالیت اقتصادی ایلان ماسک، با هدف تبلیغات اینترنتی در سال ۱۹۹۵ راه اندازی شد. ایده فعالیت این شرکت قبل از به وجود آمدن گوگل شکل گرفت. در واقع این شرکت به انتشار آنلاین روزنامه ها کمک بسیاری کرد. شرکت زیپ دو به عنوان راهنمای آنلاین شهری و تبلیغات براساس موقعیت جغرافیایی برای سایت های خبری مانند نیویورک تایمز و شیکاگو تریبون، محتوا تولید کرد. سپس از سرمایه حاصل از فروش این شرکت، ایلان ماسک شرکتی به نام پی پال (ایکس دات کام) را تأسیس کرد. ‌نکته جالب این است که ایلان ماسک با فروش شرکت زیپ دو توانست نام خود را در بین میلیونرهای سیلکون ولی مطرح سازد. سپس مصاحبه ای با خبرگزاری CNN انجام داد و نام خود را جهانی کرد. 

وب سایت x.com:

بعد از شرکت زیپ دو، در سال ۱۹۹۹ ایلان ماسک تصمیم گرفت شرکت x.com را در شهر کالیفرنیای آمریکا راه اندازی کند. هدف از تأسیس این شرکت سهولت در انجام فرآیندهای بانکی و انتقال دارایی افراد به صورت آنلاین بود. این سایت یک بانک آنلاین بود که سپرده افراد را تحت پوشش بیمه فدرال قرار داد و افراد با معرفی اشخاص جدید، پاداش دریافت میکردند. همچنین کاربران میتوانستند بدون مراجع حضوری از طریق ثبت نام آنلاین حساب باز کنند. مشتریان با این سیستم بانکی میتوانستند از طریق حساب ایمیل خود برای دیگران پول واریز کنند. 

تحلیل شخصیت ایلان ماسک:

ایلان ماسک بین ۸۰ تا ۱۰۰ ساعت در هفته کار میکند و شکست های بسیاری را تحمل کرده است. او گاهی اوقات در دفتر کارش در شرکت تسلا میخوابد. ایلان ماسک با خصلت بهبودگرایی خود همواره به دنبال بهترین وضعیت ممکن است. از نظر تیپ شخصیت یونگ (روانشناس تحلیلی اهل سوئیس) ایلان ماسک در وضعیت درونگرای شهودی و تحلیل گرایی قرار دارد. ایلان ماسک بسیار اعتماد بنفس دارد و جاه طلب است. او به جای وعده های غذایی اصلی از اسنک های مقوی استفاده میکند. ایلان بسیار خلاق و با پشتکار است. او بیش از اندازه به مطالعه علاقه دارد زیرا معتقد است باید سطح دانش خود را بالا ببریم تا ذهن خلاق داشته باشیم. کتاب مورد علاقه او راهنمای مسافران مجانی به کهکشان است. همچنین چند عنوان کتاب پیشنهادی ایلان ماسک شامل صفر تا یک نوشته پیتر ثیل، زندگی نامه اینشتین نوشته آیزاکسون و هوش برتر نوشته بنگ بوستروم هستند. ایلان ماسک همیشه با تفکر انتقادی خود به تجزیه و تحلیل امور میپردازد و اعتقاد دارد برای بازدهی بیشتر باید بین کارکنان همبستگی وجود داشته باشد. به همین دلیل او کارکنان خود را مانند اعضای خانواده خود می‌داند. ایلان ماسک همیشه به دنبال برنامه ها و اهداف بزرگ است و ذهنیت خود را به سوی کسب تجارب جدید هدایت میکند. او به عنوان یک متفکر خلاق از منظر کلان و وسیع می اندیشد. 

درس های بزرگ از ایلان ماسک: 

هر فعالیت موفق، شکست های بسیاری را پشت سر گذاشته است. اکنون ثروت خالص ایلان ماسک بالغ بر ۱۷۵/۸ میلیارد دلار است. اما یکی از شکست های مهم ایلان ماسک تأخیر چهار ساله تسلا در تحویل محصول نهایی خود بود و در آستانه ورشکستگی قرار داشت. شرکت پی.پال در ابتدا در دسته ده ایده بد کسب و کار قرار گرفت و بارها موشک های ایلان ماسک پرتاب ناموفق داشتند. همچنین در سال ۱۹۹۵ از شرکت خودش یعنی زیپ دو اخراج شد. اکنون به مهم ترین نکات موفقیت ایلان ماسک میپردازیم:

  • شرکای خود را مانند اعضای خانواده خود بدانید و خستگی ناپذیر باشید.

  • در هنگام تولید یک محصول جدید، نگران مارکتینگ و تبلیغات آن نباشید و بیشتر بر روی کیفیت کار خود متمرکز شوید. 

  • ارزش کار خود را کشف کنید و به ایده های خود اطمینان داشته باشید.

  • انتقادات و بازخورد های منفی جنبه ای از کار شما هستند بنابراین از این نوع واکنش ها نترسید.

  • برای رسیدن به موفقیت برنامه ریزی کنید اما برای شکست هم آماده باشید.

  • سنگ بنای موفقیت کسب و کار شما در ارتباط با کارکنان و مشتریان نهفته است. 

  • به دنبال خلاقیت و تلاش بیشتر باشید.

  • در فعالیت های خود ریسک کنید و سطح دانش خود را ارتقا دهید. 

  • این را بدانید که اهداف بزرگ نیاز به گام های کوچک دارند. 

  • از رقبا تقلید نکنید، بر روی کار خود متمرکز باشید و سعی کنید خودتان جریانی تازه ایجاد کنید.

  • روش های سنتی را متناسب با نیاز روز به سمت روش های مدرن هدایت کنید. 

  • از افراد جوان با ایده های ناب در کسب و کار خود استقبال کنید. 

  • در نهایت موفقیت های خود را جشن بگیرید. 

اغلب افراد میخواهند موفق باشند اما تعداد انگشت شماری هستند که برای رسیدن به موفقیت خود را آماده کرده اند. باید اخلاق کار حرفه ای با هدف مورد نظر مطابقت داشته باشد، این کاری است که ایلان ماسک به خوبی آن را در مدیریت کسب و کار خود اعمال کرده است. اگر همه پروژه های ایلان ماسک با موفقیت انجام شود، او یکی از قدرتمندترین افراد جهان در زمینه تکنولوژی خواهد بود. به عنوان مثال شرکت تسلا میتواند تا سال ۲۰۲۵ به یکی از برجسته ترین قدرت های جهان در صنعت خودروسازی و حمل و نقل پایدار تبدیل شود. فعالیت های ایلان ماسک الهام بخش بسیاری از افراد بود و به مرور زمان مردم هم از او قدردانی میکنند زیرا به گسترش کارآفرینی کمک زیادی کرده است. 

 


6149
https://Gelxy.com/u/120
پست های مرتبط

زندگی نامه استیون هاوکینگ ، فیزیکدان و کیهان شناس + فیلم
داستان زندگی استیون هاوکینگ ، دستاورد ها، و کشفیات

زندگی نامه استیون هاوکینگ ، فیزیکدان و کیهان شناس + فیلم

زندگی نامه نیکولا تسلا: اختراعات، نظریات و کشفیات
نیکولا تسلا کیست؟

زندگی نامه نیکولا تسلا: اختراعات، نظریات و کشفیات

زندگی نامه توماس ادیسون: اختراعات، نظریات و کشفیات
توماس ادیسون کیست؟

زندگی نامه توماس ادیسون: اختراعات، نظریات و کشفیات

زندگی نامه آلبرت اینشتین: اختراعات، نظریات و کشفیات
آلبرت اینشتین کیست؟

زندگی نامه آلبرت اینشتین: اختراعات، نظریات و کشفیات

تگ ها

اینترنت ماهواره ای
استار لینک
ایلان ماسک
StarLink
لینک تبلیغات

نظرات

ثبت نظر بصورت میهمان