نیکولا تسلا کیست؟
تحریریه کهکشان نویسنده کهکشان 1401/05/31 تحریریه کهکشان

نیکولا تسلا کیست؟

کهکشان / پست ها / شخصیت های برجسته /

زندگی نامه نیکولا تسلا: اختراعات، نظریات و کشفیات


نیکولا تسلا، مهندس و فیزیکدان صربستانی-آمریکایی (1856-1943) ده ها پیشرفت در تولید، انتقال و استفاده از نیروی الکتریکی ایجاد کرد. او اولین موتور جریان متناوب (AC) را اختراع کرد و فناوری تولید و انتقال AC را توسعه داد. اگرچه او مشهور و مورد احترام بود، اما هرگز نتوانست اختراعات فراوان خود را به موفقیت مالی بلندمدت تبدیل کند - برخلاف کارفرمای اولیه و رقیب اصلی خود، توماس ادیسون.

سالهای اولیه زندگی نیکولا تسلا

نیکولا تسلا در سال 1856 در اسمیلیان کرواسی متولد شد که در آن زمان بخشی از امپراتوری اتریش-مجارستان بود. پدرش کشیش کلیسای ارتدوکس صربستان بود و مادرش مزرعه خانواده را مدیریت می کرد. در سال 1863 برادر تسلا دانیل در یک تصادف سواری کشته شد. شوک از دست دادن، تسلا 7 ساله را ناآرام کرد، اولین نشانه های بیماری روانی مادام العمر  این بود که مناظری عجیب را مشاهده می کند .

نیکولا تسلا و توماس ادیسون

تسلا در سال 1884 وارد نیویورک شد و به عنوان مهندس در دفتر مرکزی توماس ادیسون در منهتن استخدام شد. او یک سال در آنجا کار کرد و ادیسون را با سخت کوشی و نبوغ خود تحت تأثیر قرار داد. زمانی ادیسون به تسلا گفت که 50000 دلار برای طراحی بهبود یافته دینام‌های DC خود می‌پردازد. پس از ماه ها آزمایش، تسلا راه حلی ارائه کرد و درخواست پول کرد. ادیسون ناراحت شد و گفت: «تسلا، تو طنز آمریکایی ما را نمی‌فهمی». تسلا خیلی زود کنار رفت.

 

نیکولا تسلا و وستینگهاوس

تسلا پس از تلاش ناموفق برای راه‌اندازی شرکت تسلا الکتریک لایت خود و حفر خندق با هزینه ۲ دلار در روز، حامیانی برای حمایت از تحقیقات او در مورد جریان متناوب پیدا کرد. در سالهای 1887 و 1888 بیش از 30 حق ثبت اختراع برای اختراعاتش به او اعطا شد و از مؤسسه مهندسین برق آمریکا در مورد کارهایش دعوت شد. سخنرانی او توجه جورج وستینگهاوس را جلب کرد، مخترعی که اولین سیستم برق AC را در نزدیکی بوستون راه اندازی کرده بود و رقیب اصلی ادیسون در "نبرد جریان ها" بود.

وستینگهاوس تسلا را استخدام کرد، مجوز اختراع موتور AC خود را صادر کرد و آزمایشگاه خود را به او داد. در سال 1890 ادیسون ترتیبی داد که یک قاتل محکوم در نیویورک روی صندلی برقی AC به قتل برسند - شیرین کاری که برای نشان دادن میزان خطرناک بودن استاندارد وستینگهاوس طراحی شده بود.

تسلا که تحت تأثیر حق امتیاز وستینگهاوس قرار گرفته بود، دوباره به تنهایی به موفقیت رسید. اما وستینگهاوس به زودی توسط حامیانش مجبور به مذاکره مجدد در مورد قراردادشان شد و تسلا از حقوق سلطنتی خود چشم پوشی کرد.

در دهه 1890 تسلا نوسانگرهای الکتریکی، متر، چراغ های بهبود یافته و ترانسفورماتور ولتاژ بالا معروف به سیم پیچ تسلا را اختراع کرد. او همچنین با اشعه ایکس آزمایش کرد، دو سال قبل از گوگلیلمو مارکونی نمایش های کوتاه بردی از ارتباطات رادیویی ارائه داد و یک قایق رادیویی را در اطراف استخری در مدیسون اسکوئر گاردن هدایت کرد. تسلا و وستینگهاوس با هم نمایشگاه کلمبیای جهان در سال 1893 را در شیکاگو روشن کردند و با جنرال الکتریک برای نصب ژنراتورهای AC در آبشار نیاگارا شریک شدند و اولین نیروگاه مدرن را ایجاد کردند.

شکست ها، مرگ و میراث نیکولا تسلا

در سال 1895 آزمایشگاه تسلا در نیویورک سوخت و یادداشت ها و تجهیزات سال ها را از بین برد. تسلا به مدت دو سال به کلرادو اسپرینگز نقل مکان کرد و در سال 1900 به نیویورک بازگشت. او از حمایت مالی جی پی مورگان حمایت کرد و شروع به ساخت یک شبکه ارتباطی جهانی با مرکزیت برج غول پیکر واردنکلیف در لانگ آیلند کرد. اما بودجه تمام شد و مورگان از طرح‌های بزرگ تسلا خودداری کرد.

تسلا آخرین دهه‌های زندگی‌اش را در هتلی در نیویورک گذراند و روی اختراعات جدید کار می‌کرد، حتی در شرایطی که انرژی و سلامت روانش کمرنگ شده بود. وسواس او با شماره سه و شست و شوی دقیق او به عنوان عجیب و غریب نابغه رد شد. او آخرین سال‌های زندگی‌اش را صرف تغذیه - و به قول خودش در برقراری ارتباط با کبوترهای شهر کرد.

تسلا در 7 ژانویه 1943 در اتاقش درگذشت. بعداً در همان سال، دادگاه عالی ایالات متحده چهار مورد از اختراعات کلیدی مارکونی را باطل کرد و با تأخیر به نوآوری های تسلا در رادیو اذعان کرد. سیستم AC که او از آن دفاع کرد و آن را بهبود بخشید استاندارد جهانی برای انتقال نیرو باقی می ماند.

منبع: history


6154
https://Gelxy.com/u/76
پست های مرتبط

زندگی نامه استیون هاوکینگ ، فیزیکدان و کیهان شناس + فیلم
داستان زندگی استیون هاوکینگ ، دستاورد ها، و کشفیات

زندگی نامه استیون هاوکینگ ، فیزیکدان و کیهان شناس + فیلم

ایلان ماسک کیست؟ شرکت ها و فعالیت های او
زندگی نامه ایلان ماسک

ایلان ماسک کیست؟ شرکت ها و فعالیت های او

زندگی نامه توماس ادیسون: اختراعات، نظریات و کشفیات
توماس ادیسون کیست؟

زندگی نامه توماس ادیسون: اختراعات، نظریات و کشفیات

زندگی نامه آلبرت اینشتین: اختراعات، نظریات و کشفیات
آلبرت اینشتین کیست؟

زندگی نامه آلبرت اینشتین: اختراعات، نظریات و کشفیات

تگ ها

نیکولا تسلا
لینک تبلیغات

نظرات

ثبت نظر بصورت میهمان