NFT چیست؟
سارا معماری نویسنده کهکشان 1402/06/19 سارا معماری

NFT چیست؟

کهکشان / پست ها / تکنولوژی /

NFT چیست؟ توکن‌های غیرقابل تعویض چگونه کار می‌کنند؟


در اصطلاح، NFT به توکن های غیرقابل تعویض اشاره دارد. در نگاهی دیگر، یک گواهی دیجیتالی رمرگذاری شده ایمن و تأیید شده براساس بلاکچین است. استفاده از آثاری در قالب NFT در چند سال اخیر یکی از بهترین انواع فناوری به شمار میروند. این توکن های مجازی به عنوان نوع خاصی از کلکسیون های دیجیتالی شناخته میشوند. در این پست کهکشان  به بررسی مفهوم NFT، مزایا، معایب و کاربردهای آن میپردازیم. 

مفهوم بلاکچین

ما نام بیت کوین را بارها شنیده ایم که نوعی ارز دیجیتالی رمزگذاری شده است. ارزهای رمزگذاری شده به ارزهای دیجیتالی اشاره دارند که در اینترنت و فضای مجازی موجود هستند و افراد میتوانند از آنها در سرمایه گذاری، خرید و فروش استفاده کنند. هر زمان که افراد از طریق ارزهای دیجیتال رمزگذاری شده اقدام به انجام یک فعالیت اقتصادی (معامله، انتقال سهام، خرید و فروش) میکنند، تراکنش آنها باید مورد تأیید قرار بگیرد تا ایمن شود. فرآیند تأیید این نوع از فعالیت های اقتصادی در دنیای مجازی و ارزهای دیجیتال از طریق گروهی از تراکنش ها به نام بلوک انجام میشود. هر بلوک میتواند ظرفیت ذخیره سازی مشخصی داشته باشد و با اضافه شدن هر بلوک تأییدی، یک زنجیره از بلاک های مرتبط با آن تراکنش به نام بلاکچین ایجاد میشود. بنابراین یک بلاکچین مجموعه ای از تراکنش های مورد تأیید آن ارز دیجیتال است. با هر خرید و فروش بیت کوین، تراکنش تأیید آن در بلاکچین مخصوص آن ثبت میشود. همچنین میتوانیم یک بلاکچین را به عنوان یک دفترحسابداری گسترده در نظر داشته باشیم.

NFT چیست؟ 

NFT، رمز غیرقابل معاوضه ان‌اف‌تی، رمز بیمانند، رمزکلید یکتا یا همان "Non_Fungible Token" در واقع یک رمز منحصر به فرد است و این مورد یکی از نکات برجسته درباره آن است که میتواند هویت مادی و معنوی خود را حفظ کند. این رمزها از اصالت مبدأ، حق مالکیت و ماندگاری در دنیای مجازی برخوردار هستند. اینطور تصور کنید که شما یک اثر هنری خلق کرده اید و نگران دزدیده شدن آن هستید. با تبدیل اثر خود به یک NFT میتوانید حق مالکیت آن را داشته باشید و دیگر اثر شما به سرقت نمیرد. میتوانیم NFT را به نوعی یک دارای ارزشمند دیجیتالی بدانیم که ارزش آن به صورت یک رمز ارز است. همچنین NFT یک ارز دیجیتالی نیست بلکه یک محتوای دارای مالکیت است. برخلاف ارزهای دیجیتال رمزگذاری شده مانند بیت کوین، NFT را نمیتوان با سایر اقلام معاوضه کرد. همچنین روند توسعه و رشد NFT امیدوار کننده است. برخی افراد نیز برای فروش ارزهای دیجیتالی به جای نسخه فیزیکی از آن استفاده میکنند، به همین دلیل محبوبیت آن افزایش یافته است. 

تاریخچه NFT

تا سال 2012 به طور گسترده از NFT صحبت نمیشد. تا اینکه بیت کوین های رنگی ارائه شد و بیت کوین های رنگی به سکه های رنگی در بلاکچین تبدیل شدند. در ابتدا قرار بود توکن های نیمه تعویضی برای انجام معاملات تجاری، خرید و فروش کالا ارائه شوند اما با وجود محدودیت های بیت کوین، این پروژه لغو شد. برای اولین بار در سال 2014 شخصی به نام کوین مک کوی اولین NFT به نام کوانتوم را اختراع کرد. این اثر کوین یک هشت ضلعی پیکسلی با اشکال مختلف بود. همچنین بعد از معرفی جهان متاورس ، استفاده از  NFT در بین افراد بسیار مطرح شد. در سال 2015 نیز اولین NFT مبتنی بر اتریوم ساخته شد و تا سال 2017 دیگر بحثی از آن نبود. در سال 2017 دوباره NFT رواج پیدا کرد. دو پروژه کریپتوپانک (CryptoPunk) و کریپتوکیتی (CryptoKitties) راه ارائه شدند و اولین ملک در آن به فروش رسید. اما تا سال 2019 نیز سیر نزولی را طی کرد. سپس در سال 2020 روند صعودی NFT موجب شد تا سال 2021 رشد خوبی داشته باشد. در حال حاضر در سال 2023 شرکت هایی مانند دیسنترالند (Decentraland) و سندباکس (SandBox) در زمینه NFT مشغول به فعالیت هستند. 

مزایای های NFT 

NFT به عنوان عاملی پیشرو در عرصه فناوری باید ویژگی های خارق العاده ای داشته باشد. به همین دلیل بسیار در بین افراد و به ویژه هنرمندان محبوب شده است. اکنون به مهم ترین خصوصیات آن میپردازیم. 

  • غیرقابل معاوضه:

مهم ترین ویژگی NFT غیرقابل تعویض بودن آن است. ما نمیتوانیم به طور مستقیم NFT را در معاملات وارد کنیم. زیرا ارزش آنها هیچ وقت مشابه یکدیگر نخواهد بود. ارزهای دیجیتالی و پول های کاغذی قابل معاوضه هستند درحالیکه NFT اینگونه نیست. به بیان دیگر،NFT نمیتواند آزادانه با کالای مشابه مبادله و یا جایگزین آن شود و غیر قابل معاوضه است. 

  • محدودیت:

یکی دیگر از ویژگی های این نوع توکن غیرقابل تقسیم شدن آن است. بطوریکه نمیتوان آن را به بخش های کوچکتر تبدیل کرد و همواره به صورت یک واحد ثابت است. 

  • غیرقابل جعل:

NFT این امکان را فراهم میکند که خریدار محصول اصلی را نزد خود داشته باشد. از طریق احراز هویت، مالکیت اصلی اثر NFT قابل اثبات است و سایر افراد نمیتوانند از آن استفاده کنند. همچنین فروشنده متعهد میشود که مالکیت معنوی آن را به خریدار بدهند. 

  • کم یاب و ارزشمند بودن:

در اصل، قیمت بالای NFT به دلیل کم یاب بودن آنها است. توسعه دهندگان این توکن میتوانند با کاهش تولید و عرضه محدود در بازار، به ارزش آن بیفزایند. همچنین بلاکچین مورد استفاده و رفتار و احساسات بازار، میتواند بر روز ارزش و قیمت NFT اثرگذار باشد. در نظر داشته باشیم که به افرادی که در یک حراجی اثری را در فرمت NFT خریداری میکنند این اجازه داده میشود که محتوای فیزیکی کالای خریداری شده را نابود کنند. به همین دلیل حذف محصول اصلی، NFT را ارزشمندتر میکند. 

معایب NFT

در کنار همه قابلیت و امکانات موجود در ساخت، تولید، خرید و فروش  آثار NFT، اما باید به معایب آن نیز توجه کنیم. اکنون به معایب مهم در این بخش اشاره میشود. 

  • آلودگی محیط زیست:

شاید در نگاه اول، NFT دوست و همیار محیط زیست نباشد. زیرا انرژی که برای دریافت آنها از طریق اتریوم مصرف میشود عامل نگران کننده از نظر کارشناسان این حوزه است. همچنین به میزان انتشار گاز کربن دی اکسید در محیط اطراف ما میفزاید. این روش به نوبه خود موجب افزایش گرمای کره زمین میشود. 

  • سوءاستفاده:

در برخی موارد افراد کلاه بردار، اقدام به فروش موارد جعلی میکنند و سایر افراد که در این زمینه اطلاعات کافی ندارند، قربانی کار غیرقانونی آنها میشوند. به عنوان مثال بلیط های جعلی خرید و فروش میشوند. 

  • حق کپی رایت:

از ژانویه 2022 در کنگره آمریکا صحبت درباره حق نسخه برداری از آثار NFT فروخته شده، مطرح شده است. زیرا همچنان حق چاپ آثار با خالق آن است. زیرا مالکیت آن، حق کپی رایت را به خریدار منتقل نمیکند. 

انواع NFT  

NFT ها انواع مختلفی دارند و میتوانند به صورت یک فایل موسیقی، اثر هنری، نقاشی و غیره وجود داشته باشد. در واقع به جای اینکه ما کالای فیزیکی مانند یک تابلوی نقاشی را در اختیار داشته باشیم، یک NFT از آن اثر هنری را در فرمت JPG در اختیار داریم. هنرمندان بعد از ایجاد NFT خود، میتوانند آن را برای ورود به حراجی ثبت کنند. همچنین هنر دیجیتالی نوعی از هنر است که ریشه آن به دهه 1950 میلادی برمیگردد. خلاقیت بسیار زیادی در این نوع از هنر نهفته است زیرا کلکسیونرهای بسیاری به دنبال جمع آوری آثار NFT ART هستند. اکنون به معرفی انواع NFT که اغلب آنها به صورت NFT ART هستند، میپردازیم. 

  1. تصاویر: بعضی از انواع NFT به صورت یک تصویر ثابت است. این تصاویر ممکن است به صورت دیجیتالی و یا اسکن شده باشد. این آثار همچنین میتوانند به نقاشی های مشهور جهان تعلق داشته باشند و یا ترکیبی از طرح سازنده اصلی به همراه یک نقاشی معروف باشد. 
  2. فیلم: یکی دیگر از انواع آثار NFT در قالب فیلم هستند. معروف ترین آثار در این بخش با ارزش بیش از 500 میلیون دلار نیز فروخته شده اند. 
  3. صوت: برای اولین بار گروهی به نام کینگز آولئون آلبوم خود را به صورت فایل NFT منتشر کردند و به مبلغ بیش از 2 میلیون دلار به فروش رسید. برای این کار باید از فایل های wav استفاده کنید. زیرا غیر فشرده بوده و میتوانید فایل mp3 خود را ابتدا فشرده کرده و کیفیت صدای بهتر را از طریق فرمت wav داشته باشید. 
  4. متن: محتوای ساخته شده با NFT میتواند به صورت یک متن، شعر و یا کتاب باشد. همچنین نویسندگان میتوانند آثار ادبی خود را در قالب NFT به فروش برسانند. تفاوت کتاب NFT با EBOOK یا همان کتاب الکترونیکی در این است که کتاب NFT تنها در دسترس خریدار آن قرار میگیرد. درحالیکه ممکن است همه افراد بتوانند یک کتاب الکترونیکی را به صورت فایل پی.دی.اف دانلود کنند. همچنین تفاوت دیگر این است که کتاب های NFT در تعداد محدود تهیه میشوند. 
  5. گیف: یکی از انواع فرمت های خاص NFT، ساخت فیلم های کوتاه است که به صورت خودکار تکرار میشوند. واژه گیف کوتاه شده عبارت گرافیک اینترچنج فرمت است و از تصاویر ثابت تشکیل شده است. یکی از مزیت های مهم گیف ها، تکرار آنها به شکل خودکار است و نیاز به پخش مجدد ندارند. البته این گیف های بدون صدا به صورت 256 رنگ محدود هستند و برای ساخت فیلم های مختلف، سازندگان آنها را با چالش روبرو میکند. 
  6. بلیط دیجیتالی: با پیشرفت تکنولوژی، برای رویدادهای ورزشی، هنری و موسیقی، همایش های علمی و مواردی از این قبیل، دیگر نیاز به بلیط های فیزیکی نخواهیم داشت. بلیط های دیجیتالی به صورت یک بارکد بر روی دستگاه های هوشمند تلفن همراه قابل دسترسی هستند. در ماه مارس سال 2019 نیز، مارک کوبان (مالک تیم ان.بی.ای دالاس ماوریکس) به این مسئله اشاره کرد که به دنبال راهی هستیم تا طرفداران ما بتوانند بلیط های خود را خرید و فروش کنند و همچنان از آنها حق امتیاز دریافت کنیم. 
  7. توییت های مشهور: یکی از انواع NFT توییت های خاص افراد است. در سال 2021 جک دورسی، NFT اولین توییت خود را که در سال 2006 منتشر شده بود، به ارزش 9.2 میلیون دلار فروخت. 
  8. الگوی سه بعدی: از الگوهای سه بعدی اغلب برای نمایش بهتر یک سازده در صنعت ساخت و ساز استفاده میشود. مهندسان، گرافیست ها، طراحان داخلی و فضای سبز و معماران میتوانند از این قابلیت برای ارائه بهتر ایده خود بهره ببرند. 
  9. بازی: تا پیش از این حدود 2.81 میلیارد گیمر در جهان وجود داشت و تخمین زده میشود تا پایان سال 2023 میلادی این رقم به بیش از 3 میلیارد گیمر افزایش یابد. در بازی های NFT آیتم های درون بازی به عنوان امکانات افزوده به فروش میرسند و از این طریق تولید کنندگان آن به سود میرسند. همچنین در سال 2019 حدود 87 میلیارد دلار برای خرید آیتم های درون بازی توسط گیمرها هزینه پرداخت شده است. البته خرید و فروش قابلیت های یک بازی مشکلات خاص خود را دارد. به طور مثال سازنده ممکن است آیتمی را که شما خریداری کرده اید بعد از مدتی حذف کند و یا دیگر از آن قابلیت در بازی پشتیانی نشود. به همین دلیل سازندگان بازی، به دنبال ساخت آیتم هایی در فرمت NFT هستند تا از بروز این نوع مشکلات جلوگیری شود. به طور مثال با ساخت لباس های دیجیتالی، ابزارهای پیشرفته در فضای بازی و انواع استراتژی در قالب NFT میتوان به محبوبیت بازی خود افزود. برای مثال بازی همسایه من آلیس یکی از بازی های طراحی شده در فرمت NFT است. در این بازی افراد میتوانند زمین هایی انتخاب کنند و با تولید محصولات باکیفیت کشاورزی، پرورش حیوانات و ساخت و ساز، توکن های بازی را دریافت کنند. بازی همسایه من آلیس، از نوع بازی های play to earn است و بر روی وب سایت، اندروید و ios قابل دریافت است. یکی دیگر از انواع بازی های NFT، بازی آثار گمشده است. این بازی در سبک ماجراجویانه و اکشن طراحی شده و در نسخه وب سایت قابل دریافت است. در این بازی، کاربران با انجام موفقیت آمیز چالش ها، توکن های آن را دریافت میکنند. بازی سوم که رایگان است، امبرد سورد نام دارد. در این بازی افراد با خرید و فروش املاک مجازی درون بازی، توکن دریافت کرده  و سپس کسب درآمد میکنند. به طور کلی در این نوع بازی ها از بلاکچین استفاده شده است و امکان کسب درآمد از طریق توکن های NFT فراهم است. 

بخش های مختلف یک NFT

هر توکن NFT شامل بخش ها و اطلاعات ویژه و مختلف مانند نام، محتوای پیش نمایش، محتوای اصلی، ویژگی ها، توصیف، حق امتیاز مستمر و محتوای قفل گشایی است. همچنین توکن های غیرقابل تعویض محتوای اطلاعاتی بیشتری را نسبت به نوع قابل تعویض (fungible) پوشش میدهند. به طور مثال این اطلاعات ثبت شده برای هر توکن NFT را میتوانیم با بلیط هواپیما مقایسه کنیم. همانطور که برای دریافت بلیط به صورت فیزیکی یا الکترونیکی اطلاعات ما بر روی آن درج میشود، هر NFT نیز اطلاعات مخصوص به خود را دارد. اکنون به بخش های داخلی یک NFT میپردازیم. این بخش ها به عنوان شناسه یک NFT در نظر گرفته میشوند. 

  • نام: هر NFT نام متعلق به خود را دارد و از سایر آثار NFT متمایز است. به طور مثال نماد 11/3 نشان دهنده این است که NFT در نسخه 11، دارای شماره 3 است. 
  • بخش پیش نمایش: با این ویژگی، تولید کنندگان NFT میتوانند محتوای اثر را به صورت یک یک تصویر و یا گیف به خریداران ارائه کنند. از این طریق تبلیغات بر روی اثر NFT بیشتر میشود و احتمال خرید آن افزایش پیدا میکند.
  • محتوای اصلی: محتوای اصلی نشان دهنده همان هدف ما از ساختNFT است. این محتوا میتواند یک تصویر با فرمت JPG، فایل موسیقی با فرمت MP3، الگوی سه بعدی با فرمت GLB و یا یک بازی باشد. 
  • ویژگی ها: در این قسمت خصوصیات NFT تولید شده ارائه میشود. به طور مثال توانایی و مزایای اثر تولید شده اشاره دارد. این بخش اغلب در تولید بازی ها در قالب NFT کاربرد دارد. 
  • بخش توصیف: دراین بخش، اطلاعات توکن NFT شرح داده میشوند. تولید کنندگان با استفاده از توصیف NFT، آن را به خریداران معرفی میکنند. 
  • حق امتیاز مستمر: با این ویژگی، از هر بار خرید و فروش اثر NFT، یک درصد مشخص به سازنده اصلی اثر NFT بازمیگردد. این قابلیت به راهی برای کسب درآمد دائمی سازندگان اصلی اثر NFT تبدیل شده است. 
  • محتوای قفل گشایی: این قسمت تنها برای مالک اصلی اثر NFT قابل مشاهده است. در این بخش قابلیت های افزوده نیز مانند اطلاعات تماس، رمز فعال سازی بازی، پیشنهادها و توصیه های سازنده NFT وجود دارد. 

کاربردهای NFT 

میتوان توکن های NFT را به عنوان یک گواهی مالکیت دیجیتالی در نظر داشت که هر کدام از آنها غیر تکراری هستند. این توکن ها بعد از ثبت و ایمن سازی میتوانند به صورت رمز توسط بلاکچین اتریوم انتشار پیدا کنند. اکنون به انواع کاربرد های NFT میپردازیم. 

  • املاک: از NFT برای هوشمند سازی قرارداد های خرید، فروش و اجاره املاک میتوان استفاده کرد. همچنین به تراکنش های بخش املاک سرعت میدهد. البته دسته ای دیگر از املاک دیجیتالی در فضای متاورس وجود دارند که به صورت فیزیکی موجود نیستند و صرفاً یک کالای مجازی هستند. برای خرید و فروش این دسته از املاک دیجیتالی، از سندهای NFT استفاده میشود تا مالکیت آن املاک محفوظ بماند. 
  • گالری های هنری: NFT به عنوان شکل جدیدی از هنر، نکات مثبتی دارد. این هنر در دسترس هنرمندان قرار میگیرد و راه های تازه ای را برای ایجاد خلاقیت و استفاده از فناوری به ویژه در نسل جوان ارائه میدهد. بسیاری از صاحبان گالری ها به دنبال هنرمندانی هستند که آثاری در فرمت NFT داشته باشند.
  • ورزش: برای جلوگیری از تقلب، توانایی مدیریت و نظارت بر سیستم رزرو بلیط رویدادهای ورزشی و مسابقات میتوان از NFT استفاده کرد. همچنین میتوان از هنر دیجیتال بهره برد و تصاویر بازیکنان معروف در هر رشته ورزشی را به صورت NFT در بازارهای هنری و حراجی ها ارائه کرد. 
  • صنعت سینما: اکنون شرکت های بزرگ سینمایی، فیلم و انیمیشن مانند دیزنی، پیکسار و دریم ورک به دنبال کسب درآمد از آثار خود در قالب NFT هستند. در واقع، هالیوود و صنعت مستقل سینما، تاحدی حضور NFT را پذیرفته اند. همچنین شرکت وارنر عنوان کرده است که NFT میتواند منبعی جدید برای کسب درآمد باشد. همچنین مخاطبان در حال حاضر کمتر از سی دی استفاده میکنند و محتوای مورد نظر حود را از طریق پلتفرم های انتشار فیلم دنبال میکنند. همچنین نتفلیکس از NFT برای ساخت پوستر برنامه های جدید خود استفاده میکند. 
  • پزشکی: تبدیل اسناد و اطلاعات حاصل از آزمایش های پزشکی بیماران، موجب کاهش امکان جعل و دخل و تصرف در نتایج آن میشود. همچنین به پزشکان کمک میکند تا سریع تر به پرونده پزشکی بیماران خود دسترسی داشته باشند. 
  • رستوران ها: صاحبان رستوران ها از توکن های NFT برای جذب بیشتر مخاطبان و مشتریان خود استفاده میکنند. در این روش، مشتریان با کسب توکن در رستوران ها میتوانند تخفیف آن رستوران و جوایز ویژه دریافت کنند. 
  • انتقال دارایی: NFT میتواند راهی ایمن و جدید برای انتقال دارایی افراد باشد. از نظر متیو بال "مدیر اجرایی سابق استدیو آمازون": زمانیکه صحبت از NFT به میان آمده است یعنی ارزشی وجود دارد. از نظر او، NFT به عنوان یک فناوری نسبتاً جدید، میتواند پایدار باشد و راهی برای ساخت، انتشار و انتقال کالاهای مجازی به سراسر جهان را فراهم کرده است. 
  • مدارس: استفاده از NFT در آموزش اجتناب ناپذیر است و میتواند نوع یادگیری دانش آموزان را متحول کند. به طور مثال دیجیتالی شدن گواهی و اسناد آموزشی یکی از مزایای استفاده از NFT در سیستم مدارس است. هنر NFT برای نمایش توانایی و دستاوردهای تحصیلی دانش آموزان میتواند عامل انگیزشی مؤثری در روند تحصیل آنها باشد زیرا فرصت یادگیری تعاملی را فراهم میکند. در امتحانات نیز NFT میتواند تقلب و میزان کاغذ مصرفی را کاهش داد. همچنین از جعل مدارک آموزشی جلوگیری میشود. همچنین مدارس میتوانند از آثار هنری دانش آموزان در قالب NFT نمایشگاه تشکیل دهند. 
  • ساخت شهر های هوشمند: برنامه ریزی برای شهر های هوشمند نیاز به داشتن منابع کافی دارد. یکی از مواردی که میتواند در این راه مؤثر باشد استفاده از فناوری NFT است. این تکنولوژی میتواند دسترسی به امکانات عمومی را تسریع کند. ارائه خدمات شهری امری مهم و تأثیرگذار است به همین دلیل  با ذخیره سازی ایمن اطلاعات، نگهداری و ارائه به موقع، میتوان مدیریت شهرهای هوشمند را تا حدی با موفقیت پیشبرد. به عنوان مثال در ایستگاه اتوبوس، NFT حاوی مدرک هویتی خود را به جای بلیط به همراه خواهید داشت. با NFT میتوان در هزینه های شهری و پرداخت مالیات نیز صرفه جویی کرد. در سرشماری و فعالیت های آماری که مختص به امورات شهری است نیز میتوان از این فناوری استفاده کرد و به کار گیری از نیروی انسانی را تاحد زیادی کاهش داد. همچنین در شهر های مدرن و هوشمند، ترکیب اینترنت اشیاء و NFT میتواند خدمت رسانی را تسریع کند و شهروندان نیز از امکانات رفاهی بیشتری بهره مند میشوند. 

ترسیم آینده NFT 

بسیاری از صاحبان مشاغل، NFT را مانند نوعی روش پرداخت نوین در نظر دارند. همانطور که اشاره شد NFT میتواند موارد بسیاری را تصاویر دیجیتالی، موسیقی، متن نوشتاری، فیلم و صوت، انتقال حقوق و مالکیت آثار را شامل شود. همچنین آینده NFT در صنعت بازی بسیار پرپتانسیل است و بسیاری از مهندسان و متخصصان آینده ای موفق را برای آن در نظر دارند. اگر بیت کوین تنها 10 درصد از سهام بازار NFT را به دست آورد، سرمایه گذاران زیادی جذب آن میشوند و سود حاصل از آن رشد چشم گیری خواهد داشت. تا سال 2025 نیز سیستم نوظهور NFT به ارزش 4.5 میلیارد دلار افزایش پیدا میکند. پیش بینی ها حاکی از آن است که ارزش بازار NFT تا سال 2030 به اندازه 200 میلیارد دلار میرسد. 

پیش نیازهای توسعه NFT 

در ابتدا مفهوم و محتوای آثار NFT باید توسط مردم جوامع گوناگون به خوبی قابل درک باشد. به طور مثال ممکن است از NFT به صورت کارت های اعتباری برای تسهیل خرید و فروش استفاده شود. به همین دلیل در وهله اول آموزش نکات اجرایی آن حائز اهمیت است. زیرا سازندگان NFT به دنبال محصولی هستند که در بهترین شرایط برای مردم و مخاطبان کاربرد داشته باشند.

مراحل ساخت NFT 

به صورت کلی برای ساخت NFT اثر خود، مراحل زیرا را دنبال کنید: 

  • در گام اول اثر مورد نظر خود را مشخص کنید:

این اثر میتواند نقاشی، فایل موسیقی و صوت، متن و توییت باشد. 

  • در گام دوم نوع بلاکچین خود را تعیین کنید:

نوعی از بلاکچین را که متناسب با نیاز شما است، انتخاب کنید. این بلاکچین ها نیز NFT شما را ذخیره میکنند. محبوب ترین بلاکچین برای توسعه NFT، ایتریوم است. در حال حاضر اتریوم نسبت به قبل بسیار دوستار محیط زیست است. البته هزینه انتقال آن به اتریوم میتواند بالا باشد. اما سولانا (Solana) نیز یکی دیگر از انواع بلاکچین است که سرعت آن خوب و کارمزد آن متناسب است. در نظر سنجی های انجام شده، سولانا رتبه دوم را در بین انواع بلاکچین کسب کرده است. 

  • در گام سوم کیف پول NFT خود را بسازید:

در گام سوم، بعد از تعیین نوع بلاکچین، باید یک کیف پول دیجیتالی داشته باشید. کیف پول دیجیتالی شما باید از نوع بلاکچین انتخابی مورد نظر پشتیبانی کند. برای ساخت آن باید از طریق نرم افزار ساخت کیف پول دیجیتالی، نام کاربری و رمز عبور برای خود تعیین کنید. کیف پول دیجیتالی لدگرنانو و کوین بیس از اتریوم و سولانا پشتیبانی میکنند. 

  • در گام چهارم اثر NFT خود را ایجاد کنید:

اکنون میتوانید پلتفرمی که قصد دارید NFT را بر روی آن اجرا کنید، انتخاب کنید. به عنوان مثال اوپن سی (OpenSea) یکی از محبوب ترین انواع پلتفرم های ساخت NFT است. تا کنون بیش از 20 میلیارد دلار حجم معامله را ثبت کرده است و در سال 2017 نیز حدود 2 میلیون مجموعه NFT مبتنی بر اتریوم ساخته است. 

  • در گام پنجم NFT خود را در فهرست فروش قرار دهید:

اکنون به کیف پول دیجیتالی خود متصل شوید و بر روی گزینه ساخت را کلیک کنید. اکنون باید فایل اثر NFT خود را آپلود کنید و اطلاعات آن را وارد کنید. نوع بلاکچین خود را مشخص کنید و NFT شما ساخته میشود. 

شاید در ابتدا انجام این مراحل ساده به نظر برسد اما به کمی دانش تخصصی نیاز دارد. البته در سراسر جهان به ویژه در کشورهای ژاپن، هند، آمریکا، اسپانیا و آلمان بازارهایی برای ساخت و عرضه NFT مانند OpenSea، NabTop و Rarible وجود دارند. به همین دلیل سعی کنید از متخصصان این حوزه مشاوره دریافت کنید تا قربانی کلاه برداری نشوید. 

 

بنابراین براساس اطلاعاتی که درباره NFT به دست آوردیم، دریافتیم که مالک آن میتواند هویت و ارزش مادی و معنوی آن را برای خود حفظ کند زیرا یک سند رمزگذاری شده ایمن و منحصر به فرد است. همچنین میزان شهرت و درآمدی که از اثر خود به دست می‌آورید میتواند علت اصلی تمایل شما به ساخت NFT باشد. به دلیل ارزشی که یک اثر NFT دارد، اغلب افراد کلکسیونر، به دنبال جمع آوری، خرید و فروش آن هستند. البته گاهی اوقات تولید کنندگان تنها با هدف سرگرمی این کار را انجام میدهند. 

 


3755
https://Gelxy.com/u/123
پست های مرتبط

همه چیز درباره هوش مصنوعی Bing مایکروسافت
هوش مصنوعی بینگ مایکروسافت

همه چیز درباره هوش مصنوعی Bing مایکروسافت

همه‌چیز درباره چت جی‌پی‌تی (Chat GPT)
چت جی‌پی‌تی چیست و چگونه کار میکند؟

همه‌چیز درباره چت جی‌پی‌تی (Chat GPT)

همه چیز از متاورس (Metaverse) و آینده آن
متاورس چیست؟

همه چیز از متاورس (Metaverse) و آینده آن

تگ ها

metaverse
متاورس
ان اف تی
لینک تبلیغات

نظرات

ثبت نظر بصورت میهمان