اینترنت اشیاء چیست؟
سارا معماری نویسنده کهکشان 1402/05/19 سارا معماری

اینترنت اشیاء چیست؟

کهکشان / پست ها / اینترنت /

همه چیز درباره اینترنت اشیاء (IOT)


در حال حاضر واژه اینترنت اشیاء بسیار مورد استفاده افراد قرار میگیرد. شرکت های مطرح جهان از جمله مایکروسافت، گوگل، اِل.جی و سایرین در تلاش هستند تا در این حوزه از فناوری به یک دید جامع دست پیدا کنند. در این پست کهکشان به بررسی مفهوم اینترنت اشیاء و کاربردهای آن میپردازیم.

اینترنت اشیاء چیست؟

به طور کلی اینترنت یک شبکه جهانی است که توانسته است ارتباط کاربران در سراسر دنیا را با یکدیگر برقرار کند. امروزه ساختار این شبکه متحول شده است. همه افراد برای داشتن تعامل با دوستان و اعضای خانواده از لپ تاپ، تلفن های هوشمند و سایر ابزارهای ارتباطی استفاده میکنند. اغلب محتوای اطلاعاتی بین ما و اطرافیان در فضای اینترنت از طریق سرورهای وبسایت ها، نرم افزارها و حتی ایمیل منتقل میشود. عضو جدیدی که به این مجموعه تعاملی اضافه شده است اینترنت اشیاء یا "The Internet of things" نام دارد. در این فناوری که به ارتباط ماشین به ماشین معروف است، یک شئ به دستگاه های دارای سنسور به منظور تبادل اطلاعات متصل میشود. این سنسورها شامل دما، ترافیک و انرژی هستند. به عنوان مثال سنسور دما در یک ترموسسات و سنسور ترافیکی در سیگنال های ترافیکی قرار دارند. همچنین سنسور اندازه گیری برق مصرفی منازل از جمله این موارد است. مجموعه این سنسورها اطلاعات مورد نیاز را به دستگاه های مقصد ارسال میکنند تا این دستگاه ها براساس آن اطلاعات ارسال شده، تصمیم لازم را اتخاذ نمایند. در آینده ای نه چندان دور بسیاری از امور و کارها از طریق اینگونه ابزار و اتصال آنها به اینترنت انجام خواهند شد. تلفن ها هوشمند، ایمیل و شبکه های اجتماعی باعث شدند که برقراری ارتباط کمی تغییر کند و روند آن از گذشته متفاوت شود. در واقع اینترنت اشیاء اثری شگفت انگیز در زندگی همه مردم خواهد داشت. به زبان ساده تر، اینترنت اشیاء شبکه ای از ابزار فیزیکی تعبیه شده با قطعات الکترونیکی، نرم افزار و اتصالات است که از طریق تبادل اطلاعات با دستگاه های دیگر قادر به ارائه خدمات به انسان هستند. این یک مفهوم محاسباتی است و در آن اشیای فیزیکی به اینترنت وصل میشوند و با سایر ابزار و کاربران ارتباط برقرار میکنند. اینترنت اشیاء توانسته است نشان دهنده اتصال و تعامل بین دستگاه های هوشمند و انسان باشد.

تاریخچه اینترنت اشیاء

تا قبل از این، تصور میشد که تنها انسان ها قادر به استفاده از ابزارها برای برقراری ارتباط و اتصال به اینترنت هستند. از بیش از یک دهه است که مفاهیم جدیدی شکل گرفت تا این جریان به شکلی متفاوت از گذشته در حال تکامل باشد. در قالب تولید محصولات هوشمند، انسان توانست ایده های خود درباره اینترنت اشیاء را به بازار وارد کند. در این ایده یک شئ فیزیکی با اتصال به اینترنت با سایر اشیاء ارتباط برقرار میکند. برای اولین بار در سال 1999 واژه اینترنت اشیاء توسط شخصی به نام کوین اشتون به کار گرفته شد. او در نظر خود به توصیف جهانی پرداخت که در آن هر شئ میتواند یک هویت دیجیتالی داشته باشد و از طریق کامپیوتر مدیریت و سازماندهی میشود. 15 سال بعد، ایده اولیه کوین اشتون به صورت عملیاتی و گسترده مورد بحث قرار گرفت. اینترنت اشیاء میتواند آینده اینترنت باشد که پروتکل های جدید ارتباطی در آن نقش مهمی دارند. وظیفه این پروتکل ها تعامل و یکپارچه سازی اشیاءی مورد نیازما هستند. کامپیوتر، تلفن هوشمند، تلویزیون، انواع حسگرها، یخچال، خودرو و سایر وسایل اطراف ما در این شبکه یکپارچه قرار دارند. در حال حاضر محققان در دانشگاه ویتز (Wits) واقع در آفریقای جنوبی، با استفاده از فناوری جدید به نام برین ترنت (Brainternet) مغز انسان را به اینترنت اشیاء متصل کرده اند. در این روش، امواج مغزی ما به یک سایت در اینترنت ارسال میشود و اطلاعات وارد شده در اختیار کاربران قرار میگیرد. همچنین چشم انداز آنها انتقال دو طرفه اطلاعات بین مغز انسان و اینترنت اشیاء است.

نحوه کار اینترنت اشیاء

فرآیند ارسال داده ها در فناوری اینترنت اشیاء به این صورت است که در ابتدا به دستگاه مورد نظر یک شناسه هویتی یا IP تعلق میگیرد. از طریق این شناسه هویتی داده های مورد نیاز به پایگاه داده ارسال میشوند. این داده ها از طریق ابزارهای مختلف مانند تلفن های هوشمند، تبلت و لپ تاپ برای ما قابل مشاهده هستند. تصور کنید قصد دارید دمای منزل خود را اندازه گیری کنید. واحد تهویه مطبوع بر درجه حرارت نظارت دارد و ممکن است به این صورت برنامه ریزی شده باشد که دما را تا درجه خاصی نگهدارد و یا اینکه در ساعت هایی که شما مشخص کرده اید شروع به فعالیت کند. همه این اطلاعات جمع آوری شده به سرویس ابری ارسال میشوند تا از طریق تلفن هوشمند خود بتوانید تغییرات دمای منزل خود را مشاهده کنید. همچنین در ماشین برقی شما حسگرهای مختلفی مانند حسگر دما، فشار، مادون قرمز دوربین های هوشمند جلو و عقب ماشین و میکروفون تعبیه میشود تا رانندگی برای شما راحتر شود.

کاربردهای اینترنت اشیاء

اینترنت اشیاء یا به اختصار IOT میتواند در زمینه های گوناگون موجب بهبود کیفیت زندگی انسان شود. از جمله این کاربردها میتوان به ارائه خدمات پزشکی، ساخت خانه و شهرهای هوشمند، صنایع مختلف، محافظت از محیط زیست، مدیریت مصرف آب و انرژی اشاره کرد. در این بخش به برخی از مهم ترین ابعاد کاربردی اینترنت اشیاء میپردازیم.

محیط زیست

با اینترنت اشیاء رویش گیاهان به شکل بهتری صورت میگیرند. از طریق حسگرهای محیطی میتوان آلودگی موجود در محیط کشت و پرورش گیاهان، آب و سایر منابع زیست محیطی را مورد شناسایی قرار دارد. وجود اینترنت اشیاء در کشاورزی میتواند نقش های مهمی ایفا کند. برای مثال، با استفاده از دستگاه های متصل به اینترنت، میتوان در مصرف آب صرفه جویی کرد. بنابراین گیاهان به میزان مورد نیاز آب دریافت میکنند. البته در مقابل، تولید بیش از اندازه دستگاه های متصل به اینترنت میتواند آسیب هایی به محیط زیست وارد کند. زیرا باعث مصرف منابع و انرژی میشود. همچنین بعد از مدتی دستگاه های جدید جایگزین میشوند و نوع قدیمی آنها ممکن است در محیط زیست رها شوند. خطرات حاصل از ذرات معلق در هوا با افزایش میزان مرگ و میر مرتبط با بیماری های قلبی و تنفسی در ارتباط است. رشد بیماری آسم، مشکلات ریوی و کاهش وزن نوزادان هنگام تولد نیز میتواند از خطرات آلودگی هوا باشد. نظارت بر میزان این نوع آلودگی از طریق استفاده از اینترنت اشیاء امکان پذیر خواهد بود. از طریق نصب حسگرهای تولید شده براساس اینترنت اشیاء میتوان میزان آلودگی حاصل از وسایل نقلیه مانند کامیون، اتوبوس و اتوموبیل را تحت نظر قرار داد. در کشاورزی، دریافت اطلاعات خودکار از محل رشد و کشت گیاهان به کشاورزان کمک بسیاری میکند. زیرا کشاورز میتواند از شرایط خاک زمین خود به خوبی مطلع شود و براساس نیاز خاک تصمیم های لازم را اتخاذ نماید.


ساخت شهرهای هوشمند:

اینترنت اشیاء میتواند در زیرساخت های شهرهای هوشمند مانند مترو، پل ها، راه آهن، خیایان و حمل و نقل شهری مورد استفاده قرار بگیرد. استفاده از اینترنت اشیاء در این بخش میتواند به شناسایی خطرات احتمالی و پیشگیری از بروز آسیب به انسان ها کمک کند. در واقع یکی از کلیدی ترین ایده ساخت شهرهای هوشمند به وجود اینترنت اشیاء برمیگردد. زیرا انسان به فکر زندگی در شهرهایی است که بتواند در مدت زمان کمتری بازدهی بیشتر داشته باشد. این نوع از فناوری میتواند در بخش های خدماتی و سرویس دهی شهر ها استفاده شود و با اعمال هماهنگی بین سیستم های مختلف شهری کیفیت زندگی انسان را ارتقا دهند و آن را بهینه تر سازند. همچنین استفاده از ابزارهای برقی و خانگی از طریق اینترنت اشیاء بسیار ساده تر از گذشته خواهد بود. صرفه جویی در مصرف آب، برق و گاز از طریق هوشمند سازی خانه ها، از دیگر کاربردهای اینترنت اشیاء در زندگی روزمره است.

پزشکی:

برنامه اینترنت اشیاء میتواند در بخش های متنوع پزشکی مانند مراقبت از بیماران در منزل و سیستم های مورد نیاز اورژانس مورد استفاده باشد. همچنین در ابزارهایی مانند اندازه گیری ضربان قلب و فشار خون، سمعک های هوشمند از اینترنت اشیاء میتوان بهره برد. در تولید ابزارهای حرکتی برای بیمارانی که در راه رفتن دچار مشکل هستند مانند صندلی های هوشمند نیز استفاده از اینترنت اشیاء کاربرد دارد.

توسعه مشاغل:

شرایطی را فرض کنید که فروشگاه ها دیگر نگران اتمام اجناس خود نیستند زیرا سیستم اینترنت اشیاء موجود در انبار میتواند میزان اجناس فروشگاه را به اطلاع مدیر برساند. حتی این سیستم هوشمند میتواند در آینده خودش سفارش های فروشگاه را ثبت کند. همچنین حسگرهای موجود در کارخانجات میتوانند میزان خرابی ها و هزینه ها را ثبت کنند و به عملکرد بهینه ابزار موجو در کارخانجات کمک میکنند. از اینترنت اشیاء میتوان در بررسی کیفیت کالای تولید شده در صنایع گوناگون استفاده کرد.

مدارس:

استفاده از اینترنت اشیاء میتواند مشارکت و علاقه دانش آموزان را در محیط مدرسه افزایش دهد و موجب ارتقا و بهره وری آنها میشود. مصرف کاغذ مدارس نیز کاهش پیدا میکند. همچین مدیریت یک مؤسسه آموزشی با اجرای اینترنت اشیاء زمینه ای برای تصمیم گیری سریع تر و بدون ریسک را برای مدیران مدارس فراهم میکند. اینترنت اشیاء به مدارس کمک میکند تا به بروزترین اطلاعات در زمینه آموزش دسترسی پیدا کنند و طیف وسیعی از ابزار را در اختیار دانش آموزان قرار میدهد. این روش کمک میکند تا مدارسی که به اینترنت اشیاء متصل هستند از یک سطح آموزش یکسان بهره مند شوند. معلمان نیز میتوانند تجارب و اطلاعات خود را در اختیار همکاران خود در سراسر جهان قرار دهند. سیستم امتحان و نمره دهی نیز با این شیوه بهتر مدیریت میشوند. در دراز مدت استفاده از اینترنت اشیاء در مدارس به صرفه جویی در هزینه های جاری نیز کمک میکند. بنابراین دسترسی جهانی به آموزش راحتر میشود.

هنر و گرافیک:

استفاده از اینترنت اشیاء در هنر و گرافیک بسیار مورد استفاده علاقه مندان قرار گرفته است. به عنوان مثال سازندگان لباس هوشمند علاوه بر کاربرد این نوع ابزار پوشیدنی در زندگی به ظاهر زیبای آن توجه دارند. در نوعی از لباس های هوشمند طراحی شده مخصوص خواب، طراحان این ایده را مطرح کردند تا هنگام آزاد شدن نور مادون قرمز، میزان گرمای بدن ما جذب شود و خواب راحتری داشته باشیم. به همین دلیل از کارشناسان هنری دعوت میشود تا در این عرصه به زیباتر شدن این نوع وسایل کمک کنند تا مورد پسند مخاطبان باشد.

مزیت استفاده از اینترنت اشیاء

شاید استفاده از اینترنت اشیاء در حال حاضر چیزی شبیه به یک داستان علمی تخیلی باشد. اما به مرور زمان اثری بیش از این خواهند داشت. زیرا منابع و فرصت های تازه ای برای انجام تحقیقات و اختراعات بیشتر در این زمینه فراهم میشود. اکنون به مزیت های استفاده از اینترنت اشیاء اشاره میکنیم.

اطلاعات وسیع:

اینترنت اشیاء یک ماشین پردازش اطلاعات است و شرکت ها را ملزم به انجام تغییراتی در روش های گردآوری، جمع آوری و تحلیل اطلاعات میکند. همچنین در شیوه تصمیم گیری و هماهنگی در استفاده از هوش مصنوعی نیز تغییر خواهد کرد. با استفاده از اینترنت اشیاء، شرکت ها به حجم وسیعی از اطلاعات دسترسی خواهند داشت و با استفاده از تحلیل های وسیع، نیاز مشتریان خود را برطرف میکنند. همچنین در بازار رقابتی، به منظور ایجاد خلاقیت در تولید و ارائه خدمات، اطلاعات حاصل از اینترنت اشیاء مورد نیاز افراد است.


مکان یابی ابزار:

ظرفیت ساخت یک زندگی، تجارت و محیط کاری همراه با تولید و بهره وری بیشتر از طریق اینترنت اشیاء فراهم شده است. این فناوری به مکان یابی ساده کمک میکند. شرکت ها میتوانند هر جنبه از تجارت را دنبال کنند. ابزارها، کارخانجات و وسایل نقلیه نیز با یکدیگر در ارتباط خواهند یود و محل دقیق ابزار گزارش خواهند شد. به عنوان مثال محل دقیق مصدومات در یک حادثه به نیروی امدادی و درمانی ارسال میشود تا از خطرات بیشتر جلوگیری شود.

انتقال سریع:

اینترنت اشیاء یکی از اتفاق های بزرگ در زندگی بشر است. ارتباط وسایل متحرک، خودروها و جاده های بین شهری به کاهش زمان مسافرت افراد کمک میکند. بنابراین افراد قادر خواهند بود تا سریع تر به انجام فعالیت های خود بپردازند.

به صرفه بودن:

باید قدردان اینترنت اشیاء باشیم زیرا برقراری ارتباط بین ابزارهای گوناگون و ساخت شبکه های هوشمند فناورانه را برای ما امکان پذیر ساخت. از ابزارهای اندازه گیری، انواع حسگرها و ابزار دیجیتالی برای تولید و گردآوری منابع جایگزین انرژی تجدید ناپذیر استفاده میشود. این منابع جدید انرژی شامل استفاده از انرژی خورشید و باد است که میتوانند با محیط زیست بیشتر سازگار باشند. در واقع استفاده از اینترنت اشیاء منجر به کاهش هزینه در تولیدات تجاری و صنعتی خواهد بود. همچنین این روند به بهینه شدن تولید و انتقال انرژی کمک میکند و میتواند گسترش گازهای گلخانه ای را کمتر کند. بنابراین زندگی انسان میتواند به سمت استفاده از انرژی تجدید پذیر حرکت کند.

پوشش دهی همه جانبه:

اینترنت اشیاء میتواند کمک کند تا افراد بتوانند همه ابزار خود را از راه دور کنترل کنند. در این بین، شرکت کامیونیتیک (Communi Take) یک استارت آپ در زمینه تهیه فناوری و سیستم کنترل از راه دور است. از نظر محققان این شرکت به زودی ابزارهای مبتنی بر اینترنت اشیاء معرفی میشوند. فناوری های به کار رفته در اینترنت اشیاء امکان کنترل و راهبری از راه دور تلفن های هوشمند و تبلت را میدهد. همچنین کنترل دوربین های مبتنی بر اندروید و ست تاپ باکس ها نیز فراهم میشود.

صرفه جویی در زمان:

از طریق کنترل وسایل متصل به اینترنت اشیاء، تلفن های هوشمند به یک وسیله کنترل از راه دور تبدیل خواهند شد. استفاده از این نوع ابزار به انسان کمک میکند تا در زمان کمتر بتواند امور کاری و زندگی خود را مدیریت کند و در زمان صرفه جویی میشود. از طریق سیستم های اندروید و آیفون، تلفن های هوشمند به ابزاری با ارزش حاوی اطلاعات مختلف تبدیل میشوند. به عنوان مثال قهوه سازی را تصور کنید که به سیستم تلفن هوشمند شما متصل است و میتوانید زمان درست کردن قهوه را در آن تنظیم کنید. مورد دیگر میتواند فروشگاهی هوشمند باشد که قبل از رسیدن شما به آن، سفارش مورد نیاز شما را در سیستم خود ثبت کند و شما هزینه آن را از طریق تلفن هوشمند خود پرداخت میکنید.

زندگی ساده تر:

اینترنت اشیاء ممکن است زندگی و ابعاد آن را ساده تر کند و موجب تغییراتی در صنایع گوناگون شود. هر نوع تجارت و صنعتی در 30 سال آینده بسیار متحول خواهد شد و با رشد اینترنت اشیاء این تغییرات آغاز میشوند. به عنوان مثال شرکت نت فیلیکس 80 درصد محصولات خود را به صورت واحد بیت بر روی اینترنت منتشر میکند که قیمت نهایی را برای کاربران ارزانتر کرده است. در واقع به مرور زمان همه صنایع از اینترنت اشیاء تأثیر خواهند گرفت و باید شرکت ها خود را برای این تغییرات آماده کنند.

معایب اینترنت اشیاء

در کنار انواع کاربردها و مزایا، استفاده از اینترنت اشیاء مانند هر ابزار هوشمندی، معایبی خواهد داشت. کارشناسان اگرچه این تحولات گسترده در اینترنت اشیاء را بسیار هیجان انگیز میدانند، اما درباره اینکه ثمره تغییرات صورت گرفته تا چه اندازه به نفع بشریت است، تردیدهای جدی وجود دارد. اکنون به مهم ترین معایب آن اشاره میکنیم.

مدیریت ابزار:

در زمان اتصال ابزارهای مختلف به اینترنت اشیاء مدیریت آنها پیچیده خواهد بود. به همین دلیل نیاز به پلتفرم های آموزشی برای توانایی مدیریت آنها توسط افراد احساس میشود. زیرا در آن زمان استفاده از اینترنت اشیاء به یکی از دغدغه های افراد تبدیل خواهد شد بنابراین باید نحوه کار با آن آموزش داده شود. در واقع رابطه کاربری با اینترنت اشیاء باید به ساده ترین شکل ممکن در نظر گرفته شود تا استفاده از امکانات آن برای عموم مردم امکان پذیر شود.

امنیت اینترنت اشیاء:

بیشتر وسایل و ابزار برقی که قرار است به اینترنت متصل شوند آسیب پذیر هستند. بنابراین نمیتوان امنیت اینترنت اشیاء را به صورت صد در صد تضمین کرد زیرا در این راه خطراتی وجود دارد. برای کار با اینترنت اشیاء باید دستگاه ها، اطلاعاتی را دریافت و منتقل کنند همچنین دستورهایی برای آنها فرستاده میشود. ممکن است هکرها به سیستم آن نفوذ کنند و قصد سوء استفاده و خرابکاری داشته باشند. در این مورد آزمایشگاه مک.آفی.اینتل یک گزارشی منتشر کرد است که در آن به خطراتی که فضای اینترنت اشیاء را تهدید میکنند اشاره شده است. در واقع با افزایش اتصال و استفاده دستگاه های مختلف از اینترنت راه ورود هکرها نیز افزایش پیدا میکند. همچنین ممکن است برخی از دستگاه ها از امنیت کافی برخوردار نباشند. در کنفرانسی که هکرهای کلاه سفید در سال 2013 داشتند، محققان نشان دادند که دوربین های امنیتی از طریق چه فرایندی هک میشوند. در این هک، هکرها توانستند ویدیوهای ضبط شده را دریافت کنند و به تمامی سیستم شبکه دوربین ها دسترسی پیدا کنند. در سال 2014 نیز هکرها توانستند به دوربین های اتاق کودکان راه پیدا کنند و ترس و وحشت در کودکان ایجاد کردند.

جاسوسی در محیط کار:

شرکتی به نام سوسیومتریک سولوشن، یک محصول طراحی است که از طریق حسگرهای نصب شده در کارت هویتی کارکنان و فعال سازی بلوتوث و میکروفون، مدیران هر بخش میتوانند متوجه شوند کارکنان تا چه حد به وظایف خود عمل میکنند. همچنین عملکرد آنان مورد ارزیابی و مقایسه قرار میگیرد. البته استفاده از این نوع ابزار در محیط کار چیزی مشابه سرقت اطلاعات و نقض حریم خصوصی است. اما در دنیای فناوری از این موارد استفاده میشود. بنابراین در سال 2025 که استفاده از اینترنت اشیاء همه گیر خواهد بود، دیگر اثری از حریم شخصی وجود ندارد.

شرکت های ارائه دهنده اینترنت اشیاء

کشورهایی مانند آمریکا، هند، چین، آلمان، کره جنوبی، ایتالیا، برزیل و سنگاپور بیشتر از سایر کشورها در عرصه توسعه اینترنت اشیاء سرمایه گذاری کرده اند. در حال حاضر، شرکت های مختلفی مانند آرمیز سکیوریتی (Armis Security)، دراگز (Dragos)، درایسون تکنولوژیز (Drayson) و المنت آنالیتیک (Element Analytics) بر روی ارائه خدمات اینترنت اشیاء فعالیت دارند. هر کدام از این شرکت ها به توسعه پلتفرم ویژه خودشان میپردازند. افراد حاضر در این نوع شرکت ها باور دارند که از طریق ارائه پتانسیل های موجود در فناوری اینترنت اشیاء و به کارگیری از دستگاه های به صرفه، میتوان هرچه سریع تر این نوع از خدمات را در اختیار مردم قرار داد. میلیون ها دستگاه و اپلیکیشن های مرتبط با این فناوری وجود دارد که با انرژی کم امکان برقراری ارتباط بین دستگاه های گوناگون را امکان پذیر کرده است. به عقیده شرکت مایکروسافت اینترنت اشیاء باید به گونه ای طراحی و اجرا شود که برای کاربران پیچیدگی ایجاد نکند. همچنین در این پلتفرم لزوم استفاده از میلیون ها دستگاه یک امر بیهوده تلقی میشود. در حال حاضر در سراسر جهان اغلب شرکت ها و کسب و کار افراد با یکدیگر در ارتباط هستند و اطلاعات بسیاری بین آنها مبادله میشود. از نظر محققان مایکروسافت، اولین قدم در اتصال دستگاه ها به اینترنت اشیاء، اطلاعاتی که بین دستگاه های اینترنت اشیاء تبادل میشود. از نظر محققان شرکت مایکروسافت، اینترنت اشیاء تحولی در دنیای کسب و کار ایجاد خواهد کرد. این فناوری با فراهم کردن زیر ساخت ها، دستگاه های مورد نیاز افراد را به سیستم اینترنت اشیاء متصل میکند. یکی از سرویس های توانمند مایکروسافت در زمینه اینترنت اشیاء، آژور نام دارد. از طریق این سرویس، بازدهی دستگاه های شبکه، تحت نظارت قرار گرفته و نوآوری در درایور افزایش پیدا میکند. همچنین در تحول کسب و کارها از تجزیه و تحلیل پیشرفته استفاده میشود. در سیستم آژور، تغییرات کوچک تأثیری بسیار بزرگ در شبکه ایفا میکنند. شرکت سامسونگ نیز از معدود شرکت هایی است که به صورت جدی در زمینه اینترنت اشیاء فعال است. سامسونگ تا به امروز از سرویس ها و پلتفرم هایی مانند پلتفرم آرتیک (Atrik) رونمایی کرده است که رسیدن به عصر اینترنت اشیاء را سرعت میبخشد. اکنون به مهم ترین فعالیت شرکت های ارائه دهنده اینترنت اشیاء میپردازیم.

شرکت kaisre Permanente: این شرکت در زمینه سلامت فعالیت میکند. از طریق اینترنت اشیاء شرکت مایکروسافت و پروژه آژور، یک پلتفرم هوشمند طراحی کردند که به بیماران کمک میکند. با استفاده کنترل از راه دور، تلفن های هوشمند بیماران میتواند اطلاعات مرتبط با فشار خون و قند خون را برای پزشک خود ارسال کنند.

شرکت Lido Stone Works: فناوری این شرکت، ماشین های تجاری کارخانه خود را به سرور ها متصل میکند. از طریق این روش، درآمد کارخانه تا 70 درصد افزایش پیدا کرده است و حدود 500 هزار دلار نیز در هزینه هایش صرفه جویی شده است.

شرکت ThyssenKrupp Elevator: این شرکت در زمینه ساخت و توسعه آسانسور فعال است. از طریق پلتفرم آژور، آسانسورهای این شرکت به اینترنت اشیاء متصل شدند و موجب نوآوری در این حرفه شده است.

شرکت Autolib: این شرکت در زمینه خودرو و تکنولوژی های مرتبط با آن فعالیت میکند. در این سیستم، خودروهای برقی، ایستگاه های شارژ خودرو، فناوری های مورد استفاده در فضای داخلی خودروها همگی به یک سیستم اینترنتی مرکزی متصل هستند.

شرکت نتاتمو (Netatmo): این شرکت فرانسوی در عرصه اینترنت اشیاء؛ یک ایستگاه هواشناسی شخصی سازی شده برای علاقه مندان این حوزه طراحی کرده است. از طریق این ایستگاه، دمای هوا و میزان رطوبت اندازه گیری میشود و افراد میتوانند میزان گاز کربن دی اکسید محل خانه خود را مشاهده کنند. این شرکت از طریق یک ترموستات که با تلفن هوشمند کنترل میشود، یک ساعت مچی ویژه طراحی کرده است که اگر کاربران بیش از اندازه در معرض نور خورشید هستند، به آنها هشدارهای لازم ارسال میشود.

آن دسته از غول های فناوری که متوجه چشم انداز اینترنت اشیاء هستند، هم اکنون عرضه محصولات خود را آغاز کردند. همچنین آزمایشگاه نست وابسته به شرکت گوگل نیز ماهانه حدود 40 تا 50 هزار ترموستات را به فروش میرساند که میتواند تنظیمات خودکار بسیاری از وسایل منزل را انجام دهد.

کارآفرینی و اینترنت اشیاء

نسل سوم از اینترنت به نام اینترنت اشیاء نقش مهمی در کارآفرینی داشته است. انواع کسب و کارها که بر محور فناوری اینترنت اشیاء تأسیس شده اند، بیش از پیش شاهد تحولات جدید و تغییرات حاصل از این فناوری هستند. استفاده از این تکنولوژی برای کارآفرینان و محققان خلاق زمینه ای ایجاد کرده است تا به اشتغال زایی کمک کنند.

اینترنت اشیاء در سال جدید

اینترنت اشیاء در آینده هر چه بیشتر به یک جزء تفکیک ناپذیر از زندگی انسان مبدل میشود. همچنین شبکه های توسعه دهنده آن از طریق حسگرهای هوشمند نصب شده بر روی محصولات مختلف مصرفی، دوربین ها، نرم افزارها و دیتابیس ها در زندگی مردم سراسر جهان اثرگذار خواهند بود. اینترنت اشیاء شاید مفهومی جدید در دنیای فناوری و ارتباطات باشد. این فناوری مدرن میتواند قابلیت ارسال و دریافت پیام از طریق شبکه های ارتباطی را برای اشیاء اطراف ما فراهم کند. همچنین همه ابزارهایی مانند لوازم خانگی، اتوموبیل و انواع نوشت افزارها نیز میتوانند به اینترنت اشیاء متصل شوند. براساس مطالعات و بررسی های صورت گرفته در مؤسسه گارتنر، در سال 2020 بیش از 26 میلیارد محصول در سراسر دنیا به اینترنت متصل شدند و درآمد حاصل از آنها از مرز 300 میلیارد فراتر رفته است. در سال 2023 نیز پیش بینی میشود که فناوری های جدید مانند 5G در بازارهای جهانی رشد چشم گیری داشته باشد. فناوری 5G از اینترنت اشیاء پشتیبانی میکند. در واقع از طریق آن، زندگی روزمره به طور شگفت انگیزی متحول میشود. همچنین توسعه اشتراک به شبکه 5G در سال 2027 به میزان 4/4 میلیارد دلار میرسد. به عنوان مثال دوربین های HD مبتنی بر تکنولوژی 5G میتوانند به رصد و بررسی ترافیک شهری کمک کنند.


سازندگان محصولات سازگار با اینترنت اشیاء به بسیاری از نیازهای مردم مانند سلامت، بهداشت و حمل و نقل شهری توجه ویژه دارند. میتوانیم انتظار داشته باشیم که محصولات جذاب در بازار های رقابتی عرضه شوند تا زندگی همه ما به سمت هوشمند شدن در حال پیشرفت باشد. این دامنه میتواند طیفی وسیع از لباس های دارای اینترنت اشیاء و سیستم های پیشرفته کنترل منازل را در بر بگیرد.

 

 


4949
https://Gelxy.com/u/122
پست های مرتبط

اینترنت ماهواره ای چیست؟ مزایا و معایب اینترنت ماهواره ای
همه چیز درباره شیوه کار اینترنت ماهواره ای(Satellite Internet)

اینترنت ماهواره ای چیست؟ مزایا و معایب اینترنت ماهواره ای

نرم افزار اتوماسیون اداری تحت وب یگانه، توسعه سازمان شما
نرم افزار اتوماسیون اداری تحت وب یگانه، رشد دائمی و توسعه مداوم سازمان شما

نرم افزار اتوماسیون اداری تحت وب یگانه، توسعه سازمان شما

طرح لایه باز: ایران طرح مرجع دانلود طرح های لایه باز
طرح لایه باز: ایران طرح مرجع دانلود طرح های لایه باز

طرح لایه باز: ایران طرح مرجع دانلود طرح های لایه باز

شهر فرش حامی استعدادهای برتر برنامه آوای جادویی
شهر فرش و شهر لوازم خانگی حامی استعدادهای برتر در برنامه آوای جادویی

شهر فرش حامی استعدادهای برتر برنامه آوای جادویی

تگ ها

اینترنت ماهواره ای
استار لینک
StarLink
لینک تبلیغات

نظرات

ثبت نظر بصورت میهمان