تحلیل و نقد سریال The Last Of Us
سارا معماری نویسنده کهکشان 1402/01/08 سارا معماری

تحلیل و نقد سریال The Last Of Us

کهکشان / پست ها / فیلم و سریال /

همه چیز درباره سریال «آخرین بازمانده از ما»


شاید شما هم یکی از طرفداران بازی آخرین نفر از ما یا The Last Of Us باشید. ژانر آخرالزمانی این بازی توانست در سال 2013، توجه هر مخاطبی را به خود جلب کند. اما جالب‌تر اینکه براساس یک بازی جذاب، سریالی مهیج ساخته شود. کاری که نیل دراکمن و کریگ مازین انجام دادند. در این پست کهکشان ضمن معرفی این سریال به تحلیل و نقد آن می‌پردازیم.

سریال آخرین نفر از ما یا The Last Of Us:

سازندگان: نیل دراکمن و کریگ مازین

محصول: آمریکا

شرکت تولید کننده: محصول مشترک پلی استیشن پروداکشن و سونی پیکچرز تله ویژن

شرکت توزیع کننده: برادران وارنر

تاریخ انتشار: 15 ژانویه 2023

شخصیت‌ها: جوئل (پدرو پاسکال)، اِلی (بلا رمزی)، سارا، دختر جوئل (نیکو پارکر)، تامی، برادر جوئل (گابریل لونا)، تِس، شریک جوئل (آنا ترو)، مارلین، رئیس گروه فایرفلایز (مرل دندریج).

شبکه: HBO

تعداد قسمت: 9

موسیقی: اثر شگفت‌انگیز گووستاو سانتائولایا (آهنگساز اهل آرژانتین و برنده جایزه اسکار برای فیلم‌های کوهستان بروکبک و بابل).

 

خلاصه داستان سریال آخرین بازمانده از ما:

در ابتدا یک فلش بک به سال 1968 داریم. جایی که دکتر نیومن، یک همه‌گیرشناس، در مصاحبه‌ای تلویزیونی، از قارچ انگلی می‌گوید:

" بشر از ابتدا با ویروس در جنگ بوده، اما در آخر ما برنده بودیم"

این درست جایی است که داستان آخرین نفر از ما، آغاز می‌شود. اکنون در 26 سپتامبر 2003، جوئل و دخترش، سارا و تامی (برادر جوئل) در آستین تگزاس زندگی می‌کنند. در این سال یک ویروس قارچی، قربانیان خود را تشنه به خون می‌کند. در ابتدای داستان، از نگاه سارا، شروع فعالیت ویروس را در شهر می‌بینیم.

سپس جوئل به همراه سارا و تامی برای در امان ماندن فرار می‌کنند. ویروس و خشونت حاصل از آن، همه شهر را فرا گرفته است. اما با حمله یک سرباز به آنها، سارا کشته می‌شود. با این اتفاق، خلاء عاطفی عمیقی تمام وجود جوئل را دربر می‌گیرد. با یک جهش بیست ساله، به سال 2023 می‌رسیم.

اکنون جهان تحت تأثیر این ویروس ویرانگر قرار گرفته است. جوئل به همراه شریک خود، تِس، در حومه شهر بوستون در منطقه قرنطینه زندگی می‌کنند. جذابیت داستان به مأموریت جوئل از سوی گروه فایرفلایز بستگی دارد.

جوئل موظف می‌شود که اِلی، دختر 14 ساله را که از حمله ویروس در امان مانده بود، به منطقه امن برساند. همچنین سازندگان این سریال معتقد هستند که انتخاب بازیگر نقش اِلی، به تست‌های متعدد نیاز داشت.

شخصیت اِلی در جریان داستان، به طرز زیبا و شگفت‌آوری جسور، شجاع و کمی عبوس است. درواقع با وجود اِلی، ما به عنوان مخاطب می‌توانیم فضای فراتر از منطقه تحت قرنطینه را به خوبی درک کنیم. تک تک لحظات سفر آنها، نشانه‌ای از تلاش انسان برای حفظ بقا است.

نام هر قسمت از سریال آخرین نفر از ما:

  • زمانی که در تاریکی گم شدی
  • آلوده
  • دراز مدت
  • لطفاً دستم را بگیر
  • تحمل کن و زنده بمان
  • خویشاوندان
  • رها شده
  • زمانی که محتاج باشیم
  • به دنبال روشنایی

آخرین نفر از ما تا چه اندازه به داستان اصلی بازی وفادار ماند؟

به‌طور کلی این سریال توانست بین داستان اصلی و خلاقیت ایجاد فضای جدید، تعادل برقرار کند. البته در برخی موارد تفاوت‌ هایی وجود دارد. مثلاً نحوه انتشار ویروس در بازی از طریق هوا و هاگ بود. اما در سریال، به دلیل اینکه ماسک زدن برای بازیگران می‌توانست به یک چالش بزرگ تبدیل شود، این مورد تغییر کرد. همچنین از بین بازی های منتشر شده بین سال های 1971 تا 2013، بازی آخرین نفر از ما، به عنوان یکی از نامزد های تالار مشاهیر بازی های ویدیویی جهانی سال 2023 انتخاب شده است.

تحلیل شخصیت‌های محوری سریال آخرین نفر از ما:

جوئل (پدرو پاسکال): او یک قاچاقچی و دزد است. از دخترش، سارا به تنهایی نگهداری می‌کند. سپس بعد از مرگ سارا، با ورود به منطقه قرنطینه، از مارلین مأموریت می‌گیرد که اِلی را به مکانی امن و به دست گروه فایرفلایز برساند.
اِلی (بلا رمزی): دختر 14 ساله که از حمله ویروس در امان مانده است. اِلی شخصیتی بسیار ماجراجو دارد. او امیدی برای نابودی این ویروس خواهد بود.
سارا (نیکو پارکر): در ابتدای داستان، شاهد مرگ غم‌انگیز سارا هستیم. با نبود سارا، جوئل حس حمایت و مراقبت پدرانه خود را به اِلی انتقال می‌دهد.
تامی (گابریل لونا): به عنوان برادر کوچکتر جوئل، در ابتدای سریال نقش پررنگی دارد. اما به مرور رابطه او با برادرش کمرنگ می‌شود. اما دوباره به یکدیگر نزدیک می‌شوند. تامی شخصیتی احساسی دارد که نقطه مقابل جوئل است.
تِس (آنا ترو): تِس شخصیتی بسیار شجاع و فعال دارد. همچنین او شریک جوئل است و همراه با جوئل مسئول همراهی اِلی است.
مارلین (مرل دندریج): مارلین رئیس گروه فایرفلایز است. اعضای این گروه آخرین بازماندگان حمله ویروسی هستند. همچنین مارلین به مادر اِلی قول می‌دهد که از دخترش محافظت کند.
بیل (نیک آفرمن): بیل یک مرد پرخاشگر و غیرقابل اعتماد است. او به گونه‌ای رفتار می‌کند که هرکاری برای حفظ بقای خود انجام می‌دهد.
دیوید (اسکات شپرد): او رهبر یک گروه آدمخوار است. همچنین شخصیت او به گونه‌ای است که در ابتدا مخاطب به او اعتماد می‌کند.
رایلی (استورم رید): رایلی بهترین دوست اِلی در مدرسه شبانه‌روزی است. او تصمیم دارد عضو گروه فایرفلایز شود. رایلی، بسیار باانگیزه و قوی است.

رتبه بندی سریال آخرین نفر از ما در سایت imdb :

مخاطبان به قسمت اول سریال آخرین نفر از ما امتیاز 9/6 از 10 دادند. همچنین این سریال در سایت imdb  توانست بیشترین امتیاز اقتباسی را در بین برنامه های تلویزیونی دریافت کند.

بررسی امتیاز سریال آخرین نفر از ما و نقطه نظرات سایت‌های فیلم:

  • امتیاز 100 از 100:

سایت دیلی پیست: نیک شاگر معتقد است که سریال آخرین نفر از ما، مهیج و اقتباسی وفادارانه است. درواقع شاگر، این سریال را یکی از بهترین اقتباس‌های تاریخ از بازی ویدیویی می‌داند.

سایت کلیدر: از نظر راس بونیوم، داستان سریال بسیار اثرگذارتر از جریان بازی است. زیرا به عنوان یک مخاطب، می‌توانیم با زاویه دید فراتری، با شخصیت‌ها همراه شویم.

سایت رادیو تایمز: از نظر راب لین، این سریال جزء یکی از درام‌های فوق‌العاده تلویزیونی است. همچنین بهترین اقتباس از داستان بازی است.

  • امتیاز 95 از 100:

سایت پیست مگزین: از نظر تری ترونز، شخصیت‌ها به شیوه‌ای خیره‌کننده، به ایفای نقش پرداخته‌اند. همچنین این سریال به یک الگو برای اقتباس از بازی ویدیویی تبدیل شده است.

  • امتیاز 91 از 100:

پلی لیست: از نظر رودریگو پرز، این سریال با ترکیب عواملی مانند فیلمنامه قوی، کارگردانی بسیار عالی، فیلمبرداری تأثیرگذار و موسیقی خاص خود، کاملاً غریزی است.

  • امتیاز 80 از 100:

سایت وریتی: دنیل دادریو، معتقد است که سکانس‌های حضور افراد آلوده به ویروس، به صورت جالبی، اکشن طراحی شده است. این موضوع به روند داستان کمک کرد تا شرایط عجیب آنها بعد از آلوده شدن، به خوبی نشان داده شود. همچنین به مرور پیوند پر از احساس بین جوئل و اِلی در حال شکل گرفتن است.

  • امتیاز 70 از 100:

سایت دیسایدر: از نظر کایلا کاب، اقتباس از بازی ویدیویی باعث شد تا این مسئله به نقطه ضغفی برای سریال آخرین نفر از ما تبدیل شود. همچنین از نظر کاب، هرچقدر هم به نکات مثبت بپردازیم، اما باز هم مشکل پیروی از داستان بازی وجود دارد.

اما در کنار نظر منتقدان، می‌توان به راهنمای رده سنی شبکه های تلوزیونی آمریکا یا TV MA اشاره کرد. براساس این راهنما، سریای آخرین نفر از ما به دلیل صحنه‌های حاوی خشونت، برای کودکان زیر 17 سال مناسب نیست.

نقاط قوت و ضعف سریال آخرین نفر از ما:

مانند هر مجموعه دیگری، باید به نقاط قوت و ضعف اشاره کرد تا بتوانیم به دید متفاوتی نسبت به سریال آخرین نفر از ما دست یابیم.

نقاط قوت:

موسیقی: اثر شگفت‌انگیز گووستاو سانتائولایا به خوبی توانست ذهن مخاطب را به خود مشغول کند. همچنین تیتراژ ابتدایی سریال، نحوه انتشار و تکثیر قارچ را به گونه‌ای نمایش می‌دهد که همه چیز را در برمی‌گیرد.
نحوه فیلمبرداری: روند فیلمبرداری سریال به گونه‌ای است که مخاطب را در صحنه‌های پرتنش و در عین حال جذاب همراهی می‌کند. به خوبی می‌توانیم فراز و فرود جریان داستان را در همه لحظات احساس کنیم.
درخشش بازیگران: به خوبی می‌توانیم با تمام قسمت‌های سریال، وارد دنیای شخصیت‌ها شویم. همچنین بازیگران به با تمام توان خود با شخصیت‌ها ادغام شدند تا نمایشی بی‌نقص ارائه دهند. اگرچه از نظر برخی مخاطبان، بلارمزی به عنوان بازیگر نقش اِلی انتخاب خوبی نبود، اما او توانست در تعامل با کاراکتر جوئل به داستان جهت دهد.
فضاسازی: تاریکی و روشنی صحنه‌ها توانستند به شیوه‌ای تأثیرگذار با جریان داستان همراه شوند. همچنین هر ایپزود تلفیقی از ترس و نور امید است.

نقاط ضعف:

مشکل سرعت: در سریال، حداقل 9 اپیزود وجود دارد که می‌توان با آن روند داستان را ساخت. بنابراین شاید بهتر بود جریان فشرده سریال با روند آرام تری طی شود.
پایانی کم فروغ: در قسمت آخر این مجموعه، خیلی زود پرونده داستان به نقطه اتمام خود می‌رسد.
سرنوشت گروه فایرفلایز: در صحنه‌ای خشن و عجیب مربوط به قسمت پایانی، این گروه به کار خود پایان می‌دهد.
اقتباس صد در صد: از نظر برخی منتقدان، قسمت‌هایی که به صورت کامل از داستان بازی برداشت شده‌اند موجب افت کیفیت سریال بودند.

 

اکثر منتقدان، تعامل قوی بین دو شخصیت اصلی یعنی جوئل و اِلی را مورد ستایش و تمجید قرار داده اند. نیل دراکمن و کریگ مازین توانستند اِلِمان های بازی را با ظرافت به داستان سریال انتقال دهند. سریال آخرین نفر از ما، با صحنه های شگفت انگیز و جذاب، تلاشی برای بقای انسان است. این مجموعه روایتگر تمدنی است که به دنبال احیای حیات بشری در جهانی پر هرج و مرج است. بنابراین ما به عنوان مخاطب می‌توانیم به گونه ای سرگرم کننده با جریان داستان و جزئیات خارق العاده شخصیت‌ها همراه شویم.

 
 

 

 


6169
https://Gelxy.com/u/108
پست های مرتبط

معرفی بهترین فیلم های ابرقهرمانی جهان
بهترین فیلم های ابرقهرمانی

معرفی بهترین فیلم های ابرقهرمانی جهان

معرفی بهترین فیلم های سینمایی پلیسی جهان
بهترین فیلم های پلیسی

معرفی بهترین فیلم های سینمایی پلیسی جهان

نقد فیلم بتمن (The Batman) مت ریوز، یک شاهکار ابرقهرمانی
نقد و بررسی فیلم بتمن (The Batman)

نقد فیلم بتمن (The Batman) مت ریوز، یک شاهکار ابرقهرمانی

معرفی بهترین فیلم های اکشن جهان
بهترین فیلم های اکشن

معرفی بهترین فیلم های اکشن جهان

تگ ها

فیلم های علمی تخیلی
بهترین فیلم های اکشن
بهترین سریال ها
لینک تبلیغات

نظرات

ثبت نظر بصورت میهمان