چت جی‌پی‌تی چیست و چگونه کار میکند؟
سارا معماری نویسنده کهکشان 1401/12/25 سارا معماری

چت جی‌پی‌تی چیست و چگونه کار میکند؟

کهکشان / پست ها / تکنولوژی /

همه‌چیز درباره چت جی‌پی‌تی (Chat GPT)


انسان همواره به دنبال ساخت ابزارهایی برای داشتن زندگی راحت و امن بوده‌است. در این بین، چت جی‌پی‌تی یا «ترسنفورمر تولیدگر از پیش آموزش دیده (به اختصار GPT)»، فناوری پیشرفته توانایی مکالمه بین انسان و هوش مصنوعی را فراهم کرده‌است. در واقع این ابزار کاربردی، می‌تواند به سؤالات مخاطبان خود پاسخ بدهد. در این پست کهکشان ضمن معرفی این چت باکس هوشمند، به نکات مثبت و منفی و کاربردهای آن می‌پردازیم.

ایده ساخت چت جی‌پی‌تی (Chat GPT) از کجا آمد؟

شرکت تحقیقاتی اوپن ای‌آی (Open AI) در تاریخ 30 نوامبر 2022 از این ایده جدید یعنی چت جی‌پی‌تی (Chat GPT) رونمایی کرد. امروزه به دلیل ظرفیت آن در ترکیب و تفسیر زبان طبیعی مشابه انسان، استفاده از آن محبوبیت پیدا کرده‌است.

در ابتدا این ربات در مرحله آزمون و خطا قرار داشت. بنابراین به منظور دریافت بازخورد از مخاطبان خود، استفاده از آن رایگان بود. اما از تاریخ 1 فوریه، نسخه پولی آن به نام جی‌پی‌تی پلاس وارد بازار شد. یکی از مدیران شرکت سازنده این هوش مصنوعی گفت تنها پنج روز پس از انتشار، این ربات بیش از یک میلیون مخاطب داشته‌است.


چت جی‌پی‌تی به چه نوع سؤالاتی پاسخ می‌دهد؟

این ربات توانایی ایجاد دیالوگ، تحلیل یک مجموعه داده، توصیف یک پدیده هنری ،گفتگوی فلسفی، ترجمه و خلاصه کردن متون را دارد. اکنون به پرکاربرد ترین موارد استفاده از هوش مصنوعی جی‌پی‌تی می‌پردازیم:

  • پاسخ به مسائل ریاضی:

اگر به دنبال پاسخ‌ سؤالات پیچیده خود در جبر و یا سایر مسائل ریاضی هستید، استفاده از چت جی‌پی‌تی انتخاب خوبی است. البته برای دستیابی به بهترین نتیجه، باید مسئله خود را به طور کاملاً واضح برای این هوش مصنوعی مطرح کنید.

  • نوشتن یک مقاله و متن منسجم:

چت جی‌پی‌تی می‌تواند یک دستیار هوشمند برای ایده‌پردازی شما باشد. زیرا طیف گسترده‌ای از موضوعات را ارائه می‌دهد.

  • مصاحبه شغلی:

با انبوهی از دانش در زمینه‌های گوناگون، چت جی‌پی‌تی یکی از بهترین ابزارهای هوش مصنوعی برای کمک به شما در آماده شدن برای مصاحبه شغلی است. این فناوری می‌تواند نکات آماده سازی برای مصاحبه شغلی را فراهم کند. زیرا می‌توانید به کمک این هوش مصنوعی، سناریوهای فرضی را بررسی کنید. همچنین این ابزار، پاسخ به سؤالات احتمالی را به شیوه‌ای هوشمندانه مطرح می‌کند.

  • توضیح مسائل پیچیده:

گاهی اوقات به دنبال درک درست از موضوع مورد نظر خودتان هستید. اما با استفاده از گوگل و سایر موتورهای جستجو، این مسئله امکان پذیر نیست. بنابراین چت جی‌پی‌تی می‌تواند در توضیح مسائل و کلمات مورد نظر شما، مفید باشد.


تقابل موتور جستجو و چت جی‌پی‌تی:

در این بخش به ارائه تفاوت‌های موجود بین موتور جستجو و چت جی‌پی‌تی در چهار بخش توانایی جستجو، داده‌های آموزشی، پردازش داده و سرعت عمل می‌پردازیم:

  • توانایی جستجو:

ربات جی‌پی‌تی توانایی جستجو در سایت‌های مختلف را ندارد. بلکه تنها از گنجینه اطلاعات ذخیره شده خود استفاده می‌کند. این درست جایی است که امکان خطا وجود دارد. اما نکته جالب درباره جی‌پی‌تی، پیوستگی و معنادار بودن جملات است.

  • داده‌های آموزشی:

یکی از تفاوت‌های مهم بین موتورهای جستجو و چت جی‌پی‌تی، داده‌های آموزشی آنها است. موتورهای جستجو از داده‌های موجود در اینترنت استفاده می‌کنند و به آخرین داده‌ها دسترسی دارند. این مورد از جمله امتیازهای بزرگ برای انواع موتورهای جستجو است. از سوی دیگر، چت جی‌پی‌تی، براساس حجم عظیمی از داده‌های متنی، آموزش دیده‌است. به همین دلیل، ربات جی‌پی‌تی با درک عمیق محتوای متنی، توانایی استفاده از زبان‌های گوناگون را دارد.

  • پردازش داده:

چت جی‌پی‌تی توانایی گفتگو با انسان را دارد. در صورتیکه موتورهای جستجو صرفاً به ارائه اطلاعات می‌پردازند.

  • سرعت عمل و کیفیت:

پاسخ‌های ارائه شده توسط چت جی‌پی‌تی دقیقاً همان چیزی است که مخاطبان به دنبال آن هستند. در حالیکه پاسخ‌های ارائه شده توسط موتورهای جستجو در دامنه گسترده‌ای قرار دارند و مخاطبان باید آنها را پردازش کنند.


نکات مثبت و منفی چت جی‌پی‌تی

استفاده از فناوری چت جی‌پی‌تی می‌تواند مسیری رو به پیشرفت برای بسیاری موارد مانند مدارس، بیمارستان‌ها و مکان‌های درمانی، بازاریابی و رونق بیشتر استارتاپ‌ها باشد. اکنون به نکات مثبت و منفی این فناوری می‌پردازیم:
نکات مثبت چت جی‌پی‌تی:

  • افزایش بهره‌وری:

در بازار رقابتی، صاحبان مشاغل و کسب ‌و کارهای گوناگون با کمک این فناوری هوشمند، می‌توانند سطح کیفی فعالیت خود را ارتقا دهند.

  • تعامل مؤثر با مشتریان:

فناوری هوشمند چت جی‌پی‌تی می‌تواند ارتباط قوی و صمیمی با مشتریان خود برقرار کند.

  • کاهش هزینه:

هوش مصنوعی جی‌پی‌تی با تعداد کمتر کارکنان، می‌تواند خدمات مشابه را به مشتریان ارائه دهد. بنابراین، در هزینه مشاغل صرفه‌جویی می‌شود.

  • دقت:

هوش مصنوعی جی‌پی‌تی می‌تواند محیط منظم و هماهنگ را فراهم کند. همچنین دقت در فعالیت‌های چندکاره و پیچیده مانند انجام محاسبات و ارائه گزارش مرتبط با آن، افزایش می‌یابد.

  • سرعت پاسخگویی:

با استفاده از فناوری چت جی‌پی‌تی، مشتریان و مخاطبان، مدت زمان کمتری را برای دریافت پاسخ مورد نظر خودشان، صرف می‌کنند. بنابراین در وقت و انرژی آنها صرفه‌جویی می‌شود.


نکات منفی چت جی‌پی‌تی:

  • پاسخ‌های اشتباه:

چت جی پی تی ممکن است در حل مسائل ریاضی پایه دچار مشکل شود. این فناوری، پاسخ را کلمه به کلمه پردازش و استدلال می‌کند. این امکان وجود دارد که برخی پاسخ‌های اشتباه، از نظر چت جی‌پی‌تی درست باشند.

  • تعصب در پاسخگویی:

پاسخ‌های چت جی‌پی‌تی ممکن است حاوی سوگیری باشند. همچنین پاسخ‌های ارائه شده توسط این فناوری هوشمند می‌توانند برعلیه گروه‌های اقلیت ارائه شوند. البته قبل از بررسی این نقطه ضعف، باید از انتشار آن جلوگیری می‌کردند. زیرا اینگونه پاسخ‌ها می‌توانند برای عموم مردم آسیب زننده باشند.

  • چالش زبان انگلیسی:

این مسئله مطرح است که در آینده، دانش‌آموزان دیگر تمایلی به یادگیری زبان انگلیسی ندارند. زیرا چت جی‌پی‌تی می‌تواند تکالیف و مقالات آنها را در سریع‌ترین زمان ممکن بنویسد. بنابراین این موضوع به چالشی بزرگ برای مدارس تبدیل شده‌است.

  • ایجاد مشکلات بزرگ:

از جمله موضوعات مهم که می‌توان به آن اشاره کرد، توصیه‌های اشتباه پزشکی است. همچنین کلاهبرداری اینترنتی و ساخت حساب‌های جعلی از دیگر مساعلی هستند که در استفاده از چت جی‌پی‌تی باید به آن توجه شود.

  • فرسودگی نیروی کار:

با رشد سریع فناوری هوش مصنوعی در بازار کار، کارفرمایان احتمالاً به فرآیند خودکاری فکر می‌کنند که کار را آسان، سریع و کارآمدتر کند. از سوی دیگر، کارمندان احتمالاً نگران هستند که شغل خود را از دست بدهند و هوش مصنوعی جایگزین آنها شود. این مورد می‌تواند به استهلاک و افسردگی نیروی کار منجر شود.


چرا نمی‌توان چت جی‌پی‌تی را به‌طور کامل جایگزین نیروی کار انسانی کرد؟

صاحبان مشاغل و مدیران شرکت‌ها، به احساسات کارکنان خود توجه می‌کنند و برای آنها ارزش قائل هستند. همچنین می‌دانیم یک هوش مصنوعی هرگز به چنین سطحی از ارتباط انسانی در محیط کار دست نخواهد یافت. اکنون به دلایلی می‌پردازیم که می‌تواند شواهدی قطعی بر عدم استفاده از فناوری هوش مصنوعی جی‌پی‌تی به جای نیروی کار انسانی باشد:  

  • هوش احساسی و عاطفی:

یکی از نیازهای انسان، برقراری ارتباط عاطفی با هم‌نوعان خودش است. این موردی است که هوش مصنوعی جی‌پی‌تی فاقد آن است. هوش احساسی و عاطفی از جمله موارد متمایز کننده انسان در هر عرصه‌ای هستند. همچنین اهمیت استفاده از این هوش به منظور مدیریت بهتر هیجانات در محیط کاری، همواره مورد توجه کارفرمایان است.

  • کار تیمی:

کارگروهی، توجه به جزئیات، تفکر انتقادی و خلاق، ارتباط مؤثر و مهارت‌های بین فردی در هر محیط کاری الزامی هستند. این مجموعه مهارت‌ها در هر صنعت و فعالیتی مورد تقاضا هستند و برای موفقیت حرفه‌ای، باید آنها را به کار برد. بنابراین در محیط کار، به نیروی انسانی دارای این مهارت‌ها نیاز است. زیرا هوش مصنوعی به اندازه انسان در این مورد توانا نیست.

  • موارد پیش‌بینی نشده:

فناوی چت جی‌پی‌تی تنها براساس داده‌هایی که دریافت می‎کند، می‌تواند کار کند. همچنین این هوش مصنوعی از پاسخگویی به هرگونه اطلاعات خارج از گنجینه ذخیره شده‌اش، دچار مشکل می‌شود. بنابراین در موارد پیش‌بینی نشده نمی‌توان از توانایی این ربات بهره‌برد.

  • هوش و استعداد انسانی:

با وجود استدلال انسان و قدرت مغز او، نباید نگران از دست دادن نیروی کار ماهر باشیم. زیرا هوش مصنوعی نمی‌تواند به صنایع وارد شود و مهارت‌های حرفه‌ای انسان را از بین ببرد. همچنین تجزیه و تحلیل، بداهه سازی، مانور و جمع‌آوری اطلاعات مواردی هستند که به راحتی هوش مصنوعی جی‌پی‌تی قادر به انجام آنها نیست.

  • تفکر خارج از چارجوب:

انسان‌ها می‌توانند خارج از چارجوب فکر کنند و اطلاعات را از طریق ابزارهای مختلفی به‌دست آورند. همچنین انسان‌ها، همیشه برای مشکلات پیچیده، راه‌حل هایی دارند. از آنجایی که هوش مصنوعی، توانایی تفکر خارج از چارجوب را ندارد، در نتیجه نمی‌تواند انسان را در محیط کار تحت کنترل خود درآورد.

  • خلاقیت:

خلاقیت، بستر نوآوری است. فرآیند خلاقانه هوش مصنوعی جی‌پی‌تی محدود به داده‌هایی است که دریافت می‌کند. بنابراین این هوش مصنوعی، نمی‌تواند راه‌ها، سبک‌ها و الگوهای جدید فکری را به مخاطبان خود ارائه دهد. زیرا محتوای کار این فناوری، براساس دامنه اطلاعات ذخیره شده است. کارفرمایان می‌دانند که خلاقیت در محیط کار بسیار اهمیت دارد. آنها در محیط کار به دنبال حس خوشایند، جدید و متفاوت هستند. بنابراین نیاز به نیروی کار انسانی فعال در این زمینه احساس می‌شود. زیرا هوش مصنوعی ممکن است عملکردی تکراری و کسل‌کننده در این رابطه داشته باشد.


هوش مصنوعی به منظور تکمیل کار انسان ساخته شده است و رقیب آن نیست. همچنین در عصر حاضر، زندگی بدون استفاده از فناوری هوشمند تقریباً غیرممکن است. اما نباید نگران از دست دادن نیروی کار انسانی باشیم. زیرا اگر انسان و توانایی ذاتی او نبود، ساخت و طراحی این مدل از فناوری هوشمند هرگز امکان‌پذیر نمی‌شد.


6111
https://Gelxy.com/u/107
پست های مرتبط

همه چیز درباره هوش مصنوعی Bing مایکروسافت
هوش مصنوعی بینگ مایکروسافت

همه چیز درباره هوش مصنوعی Bing مایکروسافت

NFT چیست؟ توکن‌های غیرقابل تعویض چگونه کار می‌کنند؟
NFT چیست؟

NFT چیست؟ توکن‌های غیرقابل تعویض چگونه کار می‌کنند؟

همه چیز از متاورس (Metaverse) و آینده آن
متاورس چیست؟

همه چیز از متاورس (Metaverse) و آینده آن

تگ ها

آموزش چت جی پی تی
لینک تبلیغات

نظرات

ثبت نظر بصورت میهمان