دنباله‌دار ها
تحریریه کهکشان نویسنده کهکشان 1401/05/21 تحریریه کهکشان

دنباله‌دار ها

کهکشان / پست ها / فضا و نجوم /

دنباله‌دار چیست؟ دنباله‌دار ها چگونه تشکیل میشوند؟


دنباله‌دار (Comet) یک جسم کوچک و یخی منظومه شمسی است که هنگام عبور از نزدیکی خورشید، گرم می‌شود و شروع به انتشار گاز می‌کند، فرآیندی که به آن خروج گاز می‌گویند. این یک جو یا کما قابل مشاهده و گاهی اوقات دم ایجاد می کند. این پدیده ها به دلیل تأثیر تابش خورشید و باد خورشیدی است که بر هسته دنباله دار اثر می گذارد. هسته های دنباله دار از چند صد متر تا ده ها کیلومتر عرض دارند و از مجموعه های سست یخ، غبار و ذرات سنگی کوچک تشکیل شده اند. قطر کما ممکن است تا 15 برابر قطر زمین باشد، در حالی که دم ممکن است فراتر از یک واحد نجومی کشیده شود. اگر به اندازه کافی روشن باشد، ممکن است یک دنباله دار از زمین بدون کمک تلسکوپ دیده شود و ممکن است قوس 30 درجه (60 قمر) را در سراسر آسمان فروکش کند. دنباله دارها از زمان های قدیم توسط فرهنگ ها و مذاهب بسیاری مشاهده و ثبت شده اند.

دنباله دار از چه ساخته شده است؟

یک دنباله دار عمدتاً از یک هسته، کما (Coma)، پوشش هیدروژنی، غبار و دم پلاسما تشکیل شده است. طبق گفته ESA، دانشمندان این اجزا را تجزیه و تحلیل می کنند تا در مورد اندازه و مکان این اجسام یخی بدانند.

کما (Coma)

با نزدیک‌تر شدن یک دنباله‌دار به خورشید، یخ روی سطح هسته شروع به تبدیل شدن به گاز می‌کند و ابری را در اطراف دنباله‌دار تشکیل می‌دهد که به کما معروف است. این کما حدود 1000 برابر بزرگتر از هسته است.

پاکت هیدروژنی

اطراف کما یک پوشش هیدروژنی است که می تواند تا 6.2 میلیون مایل (10 میلیون کیلومتر) طول داشته باشد و طبق ESA از اتم های هیدروژن ساخته شده است. همانطور که دنباله دار به خورشید نزدیک می شود، پوشش هیدروژن بزرگتر می شود.

دم

دو نوع اصلی دنباله دار وجود دارد، غبار و گاز. دم دنباله‌دارها بر اساس نور خورشید و باد خورشیدی شکل می‌گیرند و طبق گفته دانشگاه فناوری سوئینبرن همیشه از خورشید دور هستند.
به گفته ناسا، با نزدیک شدن یک دنباله دار به خورشید، دم دنباله دار بلندتر می شود و می تواند میلیون ها مایل طول داشته باشد . دم گرد و غبار زمانی تشکیل می شود که باد خورشیدی ذرات کوچک موجود در کما را به یک مسیر منحنی دراز فشار می دهد. در حالی که دم یونی از مولکول های باردار الکتریکی گاز تشکیل شده است.
دم دنباله دار ممکن است سیارات را اسپری کند، همانطور که در سال 2013 با برخورد نزدیک دنباله دار سایدینگ اسپرینگ با مریخ اتفاق افتاد.
ما می‌توانیم تعدادی از دنباله‌دارها را با چشم غیرمسلح وقتی از نزدیک خورشید عبور می‌کنند ببینیم زیرا کما و دم آنها نور خورشید را منعکس می‌کند یا حتی به دلیل انرژی جذب شده از خورشید می‌درخشد. با این حال، بیشتر دنباله دارها خیلی کوچک یا کم نور هستند که بدون تلسکوپ قابل مشاهده نیستند.
دنباله دارها دنباله ای از زباله ها را پشت سر خود به جا می گذارند که می تواند منجر به بارش شهابی در زمین شود. به عنوان مثال، بارش شهابی Perseid هر سال بین 9 و 13 آگوست زمانی که زمین از مدار دنباله دار سوئیفت-تاتل می گذرد رخ می دهد.

دنباله دار در مدار می چرخد

ستاره شناسان دنباله دارها را بر اساس مدت زمان گردش آنها به دور خورشید طبقه بندی می کنند. دنباله دارهای کوتاه مدت تقریباً به 200 سال یا کمتر نیاز دارند تا یک مدار را کامل کنند، دنباله دارهای طولانی مدت بیش از 200 سال طول می کشد و دنباله دارهای تک ظاهری در مدارهایی که آنها را از مدار خارج می کنند به خورشید متصل نیستند . منظومه شمسی به گفته ناسا. اخیراً دانشمندان دنباله‌دارهایی را در کمربند اصلی سیارک‌ها نیز کشف کرده‌اند - این دنباله‌دارهای کمربند اصلی ممکن است منبع اصلی آب برای سیارات درونی زمین باشند.

دانشمندان فکر می کنند دنباله دارهای کوتاه مدت، که به عنوان دنباله دارهای دوره ای نیز شناخته می شوند ، از نواری دیسکی شکل از اجرام یخی معروف به کمربند کویپر فراتر از مدار نپتون سرچشمه می گیرند، با فعل و انفعالات گرانشی با سیارات بیرونی که این اجرام را به داخل می کشاند. جایی که آنها به دنباله دارهای فعال تبدیل می شوند. تصور می‌شود دنباله‌دارهای دوره‌دار از ابر اورت تقریباً کروی بیرون آمده‌اند، که در اثر کشش گرانشی ستارگان در حال عبور به سمت داخل فرو می‌روند. در سال 2017 ، دانشمندان دریافتند که ممکن است هفت برابر بیشتر از آنچه قبلاً تصور می شد، دنباله دارهای طولانی مدت وجود داشته باشند.

برخی از دنباله دارها که به آنها خورشید چرنده می گویند، مستقیماً به خورشید برخورد می کنند یا آنقدر نزدیک می شوند که شکسته و تبخیر می شوند. برخی از محققان نیز نگران هستند که دنباله دارها ممکن است تهدیدی برای زمین نیز باشند.

منبع : space

 
 

 

 


6229
https://Gelxy.com/u/73
پست های مرتبط

ایستگاه بین المللی فضایی چیست و چگونه کار میکند؟
همه چیز درباره ایستگاه بین المللی فضایی

ایستگاه بین المللی فضایی چیست و چگونه کار میکند؟

ناسا انسان ها را به فضا تله پورت میکند
انتقال مجازی انسان به فضا

ناسا انسان ها را به فضا تله پورت میکند

سیاره زحل چیست؟ همه چیز درباره سیاره زحل
سیاره زحل

سیاره زحل چیست؟ همه چیز درباره سیاره زحل

بیگ بنگ چیست؟ مه‌بانگ چگونه رخ داده است؟
بیگ بنگ

بیگ بنگ چیست؟ مه‌بانگ چگونه رخ داده است؟

تگ ها

دنباله دار
لینک تبلیغات

نظرات

ثبت نظر بصورت میهمان