سیاره نپتون
تحریریه کهکشان نویسنده کهکشان 1401/04/09 تحریریه کهکشان

سیاره نپتون

کهکشان / پست ها / فضا و نجوم /

سیاره نپتون چیست؟ همه چیز درباره سیاره نپتون


نپتون هشتمین سیاره از خورشید در منظومه شمسی است . به گفته ناسا، این غول گاز آبی بسیار بزرگتر از زمین است ، بیش از 17 برابر جرم زمین و نزدیک به 58 برابر حجم زمین است . هسته سنگی نپتون توسط ترکیبی از مایع لجن‌آلود از آب، آمونیاک و یخ متان احاطه شده است. اخترشناس گالیله گالیله یکی از اولین افرادی بود که نپتون را به عنوان یک جرم فضایی شناسایی کرد، با این حال او بر اساس حرکت آهسته اش آن را یک ستاره فرض کرد. حدود دویست سال بعد، در سال 1846، ستاره شناس فرانسوی، Urbain Jean Joseph Le Verrier، بر اساس خلاصه ای که توسط محققان دانشگاه نوشته شده است، مکان تقریبی نپتون را با مطالعه اختلالات ناشی از گرانش در حرکات اورانوس محاسبه کرد. سنت اندروز در اسکاتلند .

در همان زمان لو وریر وجود نپتون را محاسبه می کرد، منجم انگلیسی جان کوچ آدامز نیز همینطور. این دو محقق به طور مستقل پیش‌بینی‌های ریاضی تقریباً یکسانی درباره وجود نپتون ارائه کردند. لو وریر سپس همکار خود، ستاره شناس آلمانی یوهان گوتفرید گال را در مورد محاسبات خود مطلع کرد و گال و دستیارش هاینریش دآرست، با مشاهده و شناسایی نپتون از طریق تلسکوپ در رصدخانه او در برلین، پیش بینی های لو وریر را تایید کردند.

مطابق با تمام سیارات دیگری که در آسمان دیده می شوند، و همانطور که لو وریر پیشنهاد می کند، این دنیای جدید از اساطیر یونانی و رومی نامگذاری شد - نپتون، خدای رومی دریاها. فقط یک ماموریت توسط نپتون انجام شده است - وویجر 2 در سال 1989. امروزه، هنوز اسرار زیادی در مورد این سیاره خنک و آبی وجود دارد، مانند اینکه چرا بادهای آن بسیار سریع هستند و چرا میدان مغناطیسی آن جبران شده است. در حالی که نپتون به دلیل قرار گرفتن در منظومه شمسی ما مورد توجه است، اخترشناسان همچنین علاقه مند هستند تا در مورد این سیاره برای کمک به مطالعات سیارات فراخورشیدی اطلاعات بیشتری کسب کنند. به طور خاص، ستاره شناسان علاقه مند به یادگیری در مورد قابلیت سکونت جهان هایی هستند که بزرگتر از زمین هستند. مانند زمین، نپتون دارای یک هسته سنگی است، اما جو بسیار ضخیم تری دارد که وجود حیات را آنطور که ما می شناسیم ممنوع می کند. ستاره شناسان هنوز در تلاشند تا دریابند در چه نقطه ای یک سیاره آنقدر بزرگ است که ممکن است گازهای زیادی را در آن منطقه جمع کند و وجود حیات را دشوار یا غیرممکن کند.

نپتون چه شکلی است؟

ترکیبی که هنوز شناسایی نشده و نتیجه جذب نور قرمز توسط متان در جو عمدتاً هیدروژن-هلیوم این سیاره است. با وجود فاصله نپتون از خورشید (در زبانه جدید باز می شود)، که به این معنی است که نور خورشید کمی برای کمک به گرم شدن و هدایت جو خود دریافت می کند، بادهای نپتون (در زبانه جدید باز می شود) می توانند به سرعت 1500 مایل در ساعت (2400 کیلومتر در ساعت) برسند که سریع ترین سرعت است. تاکنون در منظومه شمسی شناسایی شده است. این بادها با طوفان تاریک بزرگی مرتبط بودند که وویجر 2 در نیمکره جنوبی نپتون در سال 1989 ردیابی کرد. این "نقطه تاریک بزرگ" بیضی شکل و خلاف جهت عقربه های ساعت به اندازه کافی بزرگ بود که کل زمین را در خود جای دهد و با سرعت 750 مایل در ساعت به سمت غرب حرکت کرد. 1200 کیلومتر در ساعت). زمانی که تلسکوپ فضایی هابل در تاریخ بعدی آن را جستجو کرد، به نظر می رسید که طوفان ناپدید شده باشد، و از آن زمان، هابل شاهد ظهور و سپس محو شدن سایر نقاط تاریک بزرگ روی نپتون بوده است در طول دهه گذشته به دلیل دماها و فشارهای بالایی که روی نپتون و اورانوس وجود دارد، دانشمندان معتقدند کربن فشرده به شکل الماس باعث ایجاد پدیده "باران الماس" بر روی این غول های یخی می شود. در سال 2017، محققان توانستند شرایطی را که باعث تشکیل الماس در آزمایشگاه می‌شود، شبیه‌سازی کنند و این فرضیه را که باران الماس در نپتون (در برگه جدید باز می‌شود) و اورانوس رخ می‌دهد، پشتیبانی می‌کند.

نپتون توسط حلقه‌های غیرعادی احاطه شده است که یکنواخت نیستند، اما دارای توده‌های ضخیم غباری به نام قوس هستند. تصور می شود که حلقه ها نسبتا جوان و کوتاه مدت هستند. مشاهدات زمینی اعلام شده در سال 2005 نشان داد که حلقه‌های نپتون ظاهراً بسیار ناپایدارتر از آن چیزی هستند که قبلاً تصور می‌شد و برخی از آنها به سرعت در حال کاهش هستند. قطب های مغناطیسی نپتون در مقایسه با قطب هایی که در امتداد آنها می چرخد، تقریباً 47 درجه به طرفین منحرف شده اند. به این ترتیب، میدان مغناطیسی سیاره که حدود 27 برابر قدرتمندتر از میدان مغناطیسی زمین است، در طول هر چرخش دچار نوسانات وحشی می شود. با مطالعه سازندهای ابر در غول گازی، دانشمندان توانستند محاسبه کنند که یک روز در نپتون کمتر از 16 ساعت طول می کشد . مدار بیضی شکل و بیضی شکل نپتون باعث می‌شود این سیاره به طور متوسط ​​تقریباً 2.8 میلیارد مایل (4.5 میلیارد کیلومتر) یا تقریباً 30 برابر زمین فاصله داشته باشد و آن را با چشم غیرمسلح نامرئی کند. نپتون تقریباً هر 165 سال زمینی یک بار به دور خورشید می‌چرخد و اولین دور خود را از زمان کشف در سال 2011 تکمیل کرد. رد شدن از آگهی تبلیغات هر 248 سال، پلوتون به مدت 20 سال یا بیشتر در مدار نپتون حرکت می کند و در این مدت از نپتون به خورشید نزدیکتر است. با این وجود، از زمانی که پلوتو در سال 2006 به عنوان یک سیاره کوتوله طبقه بندی شد، نپتون دورترین سیاره از خورشید باقی مانده است.

قمرهای سیاره نپتون

نپتون دارای 14 قمر شناخته شده است که به نام خدایان دریایی کوچکتر و پوره های اساطیر یونان نامگذاری شده اند. بزرگترین آنها تریتون است ، که کشف آن در 10 اکتبر 1846 به طور غیرمستقیم توسط آبجو امکان پذیر شد - ستاره شناس آماتور ویلیام لاسل، که تریتون را کشف کرد، از سرمایه ای که به عنوان آبجو به دست آورده بود برای تأمین مالی تلسکوپ های خود استفاده کرد.

تریتون تنها قمر کروی نپتون است. 13 قمر دیگر این سیاره به شکل نامنظمی هستند. تریتون همچنین از این نظر منحصر به فرد است که تنها قمر بزرگ منظومه شمسی است که سیاره خود را در جهتی مخالف چرخش سیاره خود می چرخاند - این "مدار رتروگراد" نشان می دهد که تریتون ممکن است زمانی سیاره ای کوتوله بوده باشد مانند نپتون. به گفته ناسا، به جای شکل گیری در محل، گرفته شده است. گرانش نپتون تریتون را به سیاره نزدیکتر می کند، به این معنی که میلیون ها سال بعد، تریتون به اندازه ای نزدیک خواهد شد که نیروهای گرانشی آن را از هم جدا کنند. تریتون بسیار سرد است و دمای سطح آن به منفی 391 درجه فارنهایت (منهای 235 درجه سانتیگراد) می رسد و آن را به یکی از سردترین مکان ها در منظومه شمسی تبدیل می کند. با این وجود، وویجر 2 آبفشان هایی را شناسایی کرد که مواد یخی را بیش از 5 مایل (8 کیلومتری) به سمت بالا پرتاب می کردند، که نشان می داد داخل آن گرم به نظر می رسد. دانشمندان در حال بررسی امکان وجود یک اقیانوس زیرسطحی در ماه یخی هستند . در سال 2010، دانشمندان فصول را در تریتون کشف کردند .

ویژگی ها و مشخصات سیاره نپتون

  • ترکیب اتمسفر (بر حسب حجم): 80٪ هیدروژن، 19٪ هلیوم، 1.5٪ متان
  • میدان مغناطیسی: تقریباً 27 برابر قدرتمندتر از میدان مغناطیسی زمین
  • ترکیب بر حسب جرم: 25% سنگ، 60-70% یخ، 5-15% هیدروژن و هلیوم
  • ترکیب داخلی: گوشته گوشته از آب، آمونیاک و یخ های متان. هسته آهن و منیزیم سیلیکات
  • میانگین فاصله از خورشید: 2,795,084,800 مایل (4,498,252,900 کیلومتر) (که 30.069 برابر دورتر از زمین است)
  • حضیض (نزدیکترین نزدیک به خورشید): 2,771,087,000 مایل (4,459,630,000 کیلومتر) (که 29820 برابر زمین است)
  • Aphelion (دورترین فاصله از خورشید): 2,819,080,000 مایل (4,536,870,000 کیلومتر) (که 30.326 برابر زمین است)

منابع: nasa, space

 
 

 

 


6130
https://Gelxy.com/u/58
پست های مرتبط

ایستگاه بین المللی فضایی چیست و چگونه کار میکند؟
همه چیز درباره ایستگاه بین المللی فضایی

ایستگاه بین المللی فضایی چیست و چگونه کار میکند؟

ناسا انسان ها را به فضا تله پورت میکند
انتقال مجازی انسان به فضا

ناسا انسان ها را به فضا تله پورت میکند

سیاره زحل چیست؟ همه چیز درباره سیاره زحل
سیاره زحل

سیاره زحل چیست؟ همه چیز درباره سیاره زحل

تگ ها

کهکشان راه شیری
منظومه شمسی
سیاره نپتون
لینک تبلیغات

نظرات

ثبت نظر بصورت میهمان