سیاره زهره
تحریریه کهکشان نویسنده کهکشان 1401/03/28 تحریریه کهکشان

سیاره زهره

کهکشان / پست ها / فضا و نجوم /

سیاره زهره چیست؟ همه چیز درباره سیاره ناهید


زهره یا ناهید (Venus)، دومین سیاره از خورشید، داغ ترین و درخشان ترین سیاره در منظومه شمسی است. این سیاره سوزان به نام الهه رومی عشق و زیبایی نامگذاری شده است و تنها سیاره ای است که به نام یک زن نامگذاری شده است. زهره ممکن است به خاطر زیباترین خدای پانتئون نامگذاری شده باشد، زیرا در میان پنج سیاره شناخته شده برای ستاره شناسان باستان، درخشان ترین می درخشید.

اندازه، ترکیب و دما سیاره زهره

زهره و زمین اغلب دوقلو نامیده می شوند زیرا از نظر اندازه، جرم، چگالی، ترکیب و گرانش مشابه هستند. زهره فقط کمی کوچکتر از سیاره مادری ما است و جرم آن حدود 80 درصد از زمین است. فضای داخلی زهره از یک هسته فلزی آهنی ساخته شده است که تقریباً 2400 مایل (6000 کیلومتر) عرض دارد. گوشته سنگی مذاب زهره تقریباً 1200 مایل (3000 کیلومتر) ضخامت دارد. پوسته زهره بیشتر بازالت است و ضخامت آن به طور متوسط ​​بین 6 تا 12 مایل (10 تا 20 کیلومتر) تخمین زده می شود. زهره داغ ترین سیاره منظومه شمسی است. اگرچه زهره نزدیک ترین سیاره به خورشید نیست، اما جو متراکم آن گرما را در یک نسخه فرار از اثر گلخانه ای که زمین را گرم می کند، به دام می اندازد. در نتیجه دمای زهره به 880 درجه فارنهایت (471 درجه سانتیگراد) می رسد که برای ذوب سرب به اندازه کافی گرم است. فضاپیماها تنها چند ساعت پس از فرود بر روی این سیاره پیش از نابودی زنده مانده اند. با دمای سوزان، زهره همچنین دارای جوی جهنمی است که عمدتاً از دی اکسید کربن با ابرهای اسید سولفوریک و فقط مقدار کمی آب تشکیل شده است. اتمسفر آن سنگین تر از هر سیاره دیگری است، که منجر به فشار سطحی بیش از 90 برابر زمین می شود - مشابه فشاری که در عمق 3300 فوت (1000 متر) در اقیانوس وجود دارد.

مدار و میدان مغناطیسی سیاره ناهید چگونه است؟

زهره 243 روز زمینی طول می کشد تا حول محور خود بچرخد، که به مراتب کندترین سیاره در بین سیارات اصلی است. و به دلیل این چرخش کند، هسته فلزی آن نمی تواند میدان مغناطیسی مشابه زمین ایجاد کند. میدان مغناطیسی زهره 0.000015 برابر میدان مغناطیسی زمین است.

اگر از بالا نگاه کنید، زهره حول محور خود در جهتی می چرخد ​​که برعکس اکثر سیارات است. این بدان معناست که در زهره، خورشید در غرب طلوع و در شرق غروب می کند. در زمین به نظر می رسد که خورشید از شرق طلوع و در غرب غروب می کند. سال ناهید - زمانی که طول می کشد تا به دور خورشید بچرخد - حدود 225 روز زمینی است. به طور معمول، این بدان معناست که روزهای روی زهره بیشتر از سال ها خواهد بود. با این حال، به دلیل چرخش وارونه عجیب زهره، زمان از طلوع خورشید تا طلوع بعدی تنها حدود 117 روز زمینی است. آخرین باری که گذر زهره را از مقابل خورشید دیدیم در سال 2012 بود و بار بعدی در سال 2117 خواهد بود.

 

کاوش در سیاره زهره

مدارگرد بعدی ناهید ESA در 12 ژوئن 2021 معرفی شد. ESA امیدوار است EnVision را در اوایل دهه 2030 به سمت زهره پرتاب کند. مدارگرد بعدی ناهید ESA در 12 ژوئن 2021 معرفی شد. ESA امیدوار است EnVision را در اوایل دهه 2030 به سمت زهره پرتاب کند. (اعتبار تصویر: NASA / JAXA / ISAS / DARTS / Damia Bouic / VR2Planets) (در برگه جدید باز می شود) ایالات متحده آمریکا، اتحاد جماهیر شوروی، آژانس فضایی اروپا و آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن تعداد زیادی فضاپیما را در زهره مستقر کرده اند - بیش از 20 تا کنون. مارینر 2 ناسا در سال 1962 به فاصله 21600 مایلی (34760 کیلومتری) زهره رسید و آن را به اولین سیاره ای تبدیل کرد که توسط یک فضاپیمای عبوری رصد شد. ونرا 7 اتحاد جماهیر شوروی اولین فضاپیمایی بود که بر روی سیاره دیگری فرود آمد و در دسامبر 1970 بر روی زهره فرود آمد. Venera 9 اولین عکس‌های سطح زهره را برگرداند. اولین مدارگرد زهره، ماژلان ناسا، نقشه هایی از 98 درصد از سطح سیاره را ایجاد کرد که ابعادی به کوچکی 330 فوت (100 متر) را نشان می داد. ونوس اکسپرس آژانس فضایی اروپا هشت سال را در مدار زهره با ابزارهای مختلف گذراند و وجود رعد و برق در آنجا را تایید کرد. در آگوست 2014، زمانی که ماهواره شروع به تکمیل مأموریت خود کرد، کنترل‌کننده‌ها در یک مانور یک ماهه شرکت کردند که فضاپیما را در لایه‌های بیرونی جو سیاره فرو برد. ونوس اکسپرس از این سفر جسورانه جان سالم به در برد، سپس به مداری بالاتر رفت و چندین ماه را در آنجا گذراند. در دسامبر 2014، پیشران فضاپیما تمام شد و در نهایت در جو زهره سوخت.

ماموریت آکاتسوکی ژاپن در سال 2010 به سمت زهره پرتاب شد، اما موتور اصلی فضاپیما در جریان سوختگی در مدار محوری از بین رفت و سفینه به فضا پرتاب شد. تیم ژاپنی با استفاده از رانشگرهای کوچکتر، سوختگی را برای اصلاح مسیر فضاپیما با موفقیت انجام داد. سوختگی بعدی در نوامبر 2015 آکاتسوکی را در مدار سیاره قرار داد. در سال 2017، آکاتسوکی "موج گرانشی" عظیم دیگری را در جو زهره مشاهده کرد. این فضاپیما هنوز هم تا به امروز به دور زهره می چرخد ​​و الگوهای آب و هوای سیاره را مطالعه می کند و به دنبال آتشفشان های فعال می گردد. حداقل از اواخر سال 2019، ناسا و مؤسسه تحقیقات فضایی آکادمی علوم روسیه درباره همکاری در مأموریت Venera-D که شامل یک مدارگرد، یک فرودگر و شاید یک سفینه هوایی با انرژی خورشیدی است، بحث کرده اند. تریسی گرگ، زمین‌شناس سیاره‌ای در دانشگاه:

«ما در مرحله کاغذ و قلم هستیم که در حال بررسی این موضوع هستیم که می‌خواهیم این مأموریت به چه سؤالات علمی پاسخ دهد و کدام مؤلفه‌های یک مأموریت به بهترین وجه به این سؤالات پاسخ می‌دهد». بوفالو، در سال 2018 به Space.com گفت: "اولین تاریخ پرتاب ممکنی که ما به آن نگاه می کنیم سال 2026 است، و چه کسی می داند که آیا ما می توانیم آن را ملاقات کنیم."

منابع: space


6114
https://Gelxy.com/u/52
پست های مرتبط

ایستگاه بین المللی فضایی چیست و چگونه کار میکند؟
همه چیز درباره ایستگاه بین المللی فضایی

ایستگاه بین المللی فضایی چیست و چگونه کار میکند؟

ناسا انسان ها را به فضا تله پورت میکند
انتقال مجازی انسان به فضا

ناسا انسان ها را به فضا تله پورت میکند

سیاره زحل چیست؟ همه چیز درباره سیاره زحل
سیاره زحل

سیاره زحل چیست؟ همه چیز درباره سیاره زحل

بیگ بنگ چیست؟ مه‌بانگ چگونه رخ داده است؟
بیگ بنگ

بیگ بنگ چیست؟ مه‌بانگ چگونه رخ داده است؟

تگ ها

کهکشان راه شیری
منظومه شمسی
سیاره زهره
سیاره ناهید
لینک تبلیغات

نظرات

ثبت نظر بصورت میهمان