داستان زندگی استیون هاوکینگ ، دستاورد ها، و کشفیات
تحریریه کهکشان نویسنده کهکشان 1401/01/12 تحریریه کهکشان

داستان زندگی استیون هاوکینگ ، دستاورد ها، و کشفیات

کهکشان / پست ها / شخصیت های برجسته /

زندگی نامه استیون هاوکینگ ، فیزیکدان و کیهان شناس + فیلم


استیون هاوکینگ کیست؟

استیون هاوکینگ فیزیک‌دان نظری، کیهان‌شناس و نویسندهٔ علمی اهل انگلستان بود. استیون مسئول تحقیقات مرکز کیهان‌شناسی نظری در دانشگاه کمبریج بود، که بیش از چهل سال، سابقه فعالیت تحقیقاتی داشت. کتاب مشهور او  تاریخچه مختصر زمان نام دارد که به عنوان پرخواننده‌ترین کتاب کیهان‌شناسی شهرت یافته‌است و به بیش از ۳۳ زبان زندهٔ دنیا از جمله فارسی در ایران ترجمه شده است.

زندگی نامه و بیوگرافی استیون هاوکینگ

استیون ویلیام هاوکینگ (Stephen William Hawking‎) متولد هشتم ژانویه ۱۹۴۲ (دی ۱۳۲۰) در انگلستان است، پدر و مادر وی فرانک و ایزابل هاوکینگ بودند. استیون از کودکی به علم ریاضیات علاقه داشت و آرزوی دانشمند شدن را در سر می‌پروراند، او بسیار بدخط بود. استیون در ۱۷ سالگی وارد دانشگاه بزرگ کمبریج شد و مطالعات خود را ادامه داد. اولین نشانه های بیماری او در دانشگاه مشاهده شد. هاوکینگ در یکی از میهمانی های دانشگاهی با جین آشنا شد. در همان زمان پزشکان به او گفتند کمتر از دو سال زمان برای زندگی دارد، با این حال عشق او و جین آنها را منصرف نکرد و بایکدگر ازدواج کردند.

استیون هاوکیگ و خانواده اش

بیماری استیون هاوکینگ چه بود؟

در سال آخر تحصیل هاوکینگ در دانشگاه او در پله‌ها زمین‌ میخورد، علائم بیماری او عود میکند. او گاهی هم گره زدن بند کفش برایش دشوار بود. در سال ۱۹۶۳ خانواده اش تصمیم گرفت او را برای معاینه نزد پزشک ببرد. متخصصان علائم بیماری بسیار نادر و درمان‌ناپذیری به نام ALS ( اسکلروز جانبی آمیوتروفیک، بیماری لو گهریگ ) را در او یافتند. این بیماری موجب تخریب پیشرونده و غیرقابل ترمیم در دستگاه عصبی مرکزی (مغز و نخاع) و دستگاه عصبی محیطی می‌شود. با تضعیف ماهیچه‌ها فلج عمومی ایجاد می‌کند به‌طوری‌که به مرور توانایی هر گونه حرکتی از شخص سلب می‌شود. معمولاً مبتلایان به این بیماری بی‌درمان مدت زیادی زنده نمی‌مانند و این مدت برای استیون بین دو تا سه سال پیش‌بینی شده‌بود.

کشفیات و دستاورد های استیون هاوکینگ

یادداشت دکترای استیون هاوکینگ با عنوان "خواص جهان‌های در حال بسط" در سال ۱۹۶۶ زمانی که دانشجوی کمبریج بود در ۱۳۴ صفحه نوشته شد. زمینهٔ پژوهشی اصلی استیون کیهان‌شناسی و گرانش کوانتومی بود. از مهم‌ترین دستاوردهای وی مقاله‌ای است که به رابطهٔ سیاه‌چاله ها و قانون‌های ترمودینامیک می‌پردازد. او نشان می‌دهد که سیاه‌چاله‌ها بعد از مدتی به وسیلهٔ زوج‌های ذرات مجازی که در افق رویداد آن تشکیل می‌شود، نابود می‌شوند که همین زوج ذرات پیش‌بینی می‌کند که سیاه چاله‌ها باید امواجی از خود تابش کنند، که امروزه این امواج به نام تابش هاوکینگ خوانده می‌شوند. تابش هاوکینگ کشف بزرگی بود که در آن سالها سر و صدای بسیاری به پا کرد. استیون هاوکینگ و پنروز که در سال ۱۹۷۰ مقالهٔ مشترکی منتشر کردند که ثابت می‌کرد که اگر نسبیت عام درست باشد و جهان دارای آن مقدار ماده که مشاهده می‌کنیم باشد، باید تکینگی انفجار بزرگ در گذشته رخ داده باشد. شرط‌بندی علمی مشهور او با کیپ ثورن دربارهٔ اینکه ماکیان ایکس یک سیاهچاله نیست بسیار مورد توجه است.

آثار استیون هاوکینگ

  • ساختار مقیاس بزرگ فضا-زمان
  • بزرگ، کوچک و ذهن انسان
  • طرح بزرگ
  • تاریخچه مختصر زندگی من
  • تاریخچه کوتاه زمان
  • تاریخچه کوتاه‌تر زمان
  • سیاهچاله‌ها، دنیاهای کوچک و دیگر مقالات
  • جورج و ماه آبی
  • جورج و کد نشکستنی
  • جورج و انفجار بزرگ
  • جورج در جستجوی گنجینه کیهانی
  • دریچه‌ای به‌سوی کیهان
  • جهان در پوست گردو
  • بر شانه‌های غول

 فیلم تئوری همه چیز، داستان زندگی استیون هاوکینگ

نظریه‌ی همه‌چیز (The Theory of Everything) فیلمی در سبک درام و زندگی‌نامه‌ای به کارگردانی جیمز مارش است. آنتونی مک‌کارتن فیلم‌نامه این فیلم را بر پایهٔ کتاب "سفر به بی‌نهایت: زندگی من با استیون" نوشته جین وایلد هاوکینگ، همسر اول استیون هاوکینگ نوشه است.

 

مرگ استیون هاوکینگ

هاوکینگ صبح روز چهاردهم مارس ۲۰۱۸ (۲۳ اسفند ۱۳۹۶) در ۷۶ سالگی در منزلش واقع در کمبریج مرد، این درحالی است که پزشکال پنجاه سال پیش تشخیص داده بودند که او تنها دو سال زنده می ماند. خاکستر وی در کلیسای وستمینستر لندن و در نزدیکی آرامگاه آیزاک نیوتن و چارلز داروین به خاک سپرده شد. بر روی سنگ قبر وی، به وصیت خودش معادله تابش سیاه‌چاله که مهمترین دستاورد علمی او بود حک شده‌است. همچنین صدای او به صورت ضبط شده همراه با یک فایل دودویی (مورس) توسط یکی از فرستنده‌های فضایی اسپانیا به سمت یک سیاه‌چاله رفت.

قبر استیون هاوکینگ


6131
https://Gelxy.com/u/17
پست های مرتبط

ایلان ماسک کیست؟ شرکت ها و فعالیت های او
زندگی نامه ایلان ماسک

ایلان ماسک کیست؟ شرکت ها و فعالیت های او

زندگی نامه نیکولا تسلا: اختراعات، نظریات و کشفیات
نیکولا تسلا کیست؟

زندگی نامه نیکولا تسلا: اختراعات، نظریات و کشفیات

زندگی نامه توماس ادیسون: اختراعات، نظریات و کشفیات
توماس ادیسون کیست؟

زندگی نامه توماس ادیسون: اختراعات، نظریات و کشفیات

زندگی نامه آلبرت اینشتین: اختراعات، نظریات و کشفیات
آلبرت اینشتین کیست؟

زندگی نامه آلبرت اینشتین: اختراعات، نظریات و کشفیات

تگ ها

استیون ویلیام هاوکینگ
Stephen William Hawking
لینک تبلیغات

نظرات

ثبت نظر بصورت میهمان