چه رشته ای انتخاب کنم؟
بخش تبلیغات نویسنده کهکشان 1401/12/10 بخش تبلیغات

چه رشته ای انتخاب کنم؟

کهکشان / پست ها / ریپورتاژ /

چه رشته ای انتخاب کنم؟


سلب مسئولیت: این محتوا تبلیغات است و کهکشان آن را رد یا تایید نمیکند.

یکی از مهم ترین مسائل پس از آمدن نتایج اولیه کنکور سراسری، انتخاب رشته دانشگاهی است. البته ما به شما پیشنهاد می کنیم که این کار را به زمان آمدن رتبه ها موکول نکنید. انجام تحقیقات از قبل به شما در انتخاب بهتر کمک می کند. اگر شما نیز قصد ورود به دانشگاه را دارید، برای انتخاب بهترین رشته مناسب با خود این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

زمان انتخاب رشته 1402

مرحله دوم کنکور ۱۴۰۲ در تیرماه برگزار خواهد شد. معمولا یک ماه بعد از برگزاری آزمون نتایج اولیه آن خواهد آمد. سپس از یک الی دو روز بعد یعنی حدودا اواسط ماه مرداد به مدت یک هفته شما فرصت برای انتخاب رشته دارید. هرچند که هر ساله به مدت یک الی دو روز این زمان تمدید می شود اما بهتر است این کار را به روزهای پایانی موکول نکنید.

چگونه انتخاب رشته کنم؟

برای انجام انتخاب رشته باید ابتدا برای خود مشخص کنید که به دنبال تحصیل در دانشگاه خوب هستید یا رشته خوب را ترجیح می دهید. به عنوان مثال، شما با رتبه ۹۰۰ می توانید در رشته فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی تهران یا پزشکی دانشگاه علوم پزشکی یزد مشغول به تحصیل شوید.‌ اگر به دنبال مهاجرت هستید، پیشنهاد ما به شما تحصیل در یک رشته پایین تر اما با رنکینگ جهانی بالاتر است. اما اگر به دنبال ساختن آینده شغلی خود در داخل ایران هستید رشته بالاتر در دانشگاه پایین تر را انتخاب کنید.

همچنین لازم است تا ابتدا قطب بومی خود را پیدا کنید. به عنوان مثال قطب بومی برای استان یزد شامل یزد، اصفهان، کرمان و چهار محال و بختیاری می شود. قطب بومی بدین معناست که احتمال قبولی شما در این شهرها بیشتر از سایر مناطق کشور است. بنابراین این شهرها را در لیست انتخاب رشته خود زودتر وارد کنید.

آموزش زبان آلمانی رایگان

عوامل موثر در انتخاب رشته

عوامل متعددی در انجام یک انتخاب رشته خوب نقش دارد. در ادامه این بخش شما را با چند مورد از مهم ترین این عوامل آشنا خواهیم کرد.

  • بازار کار رشته در ایران: رشته های برنامه نویسی، علوم پزشکی و دبیری در حال حاضر بهترین بازار کار را در شرایط فعلی ایران دارند. در صورتی که رشته ای با بازار کار بد را انتخاب کنید در نهایت مجبور به ورود به بازار کار آزاد خواهید شد.
  • شرایط مهاجرت: رشته های مهندسی، وکالت و پرستاری بهترین رشته ها برای مهاجرت به کانادا هستند. اگر به فکر خروج از کشور هستید به این رشته ها توجه داشته باشید.
  • علاقه: اگر به یک حیطه تخصصی علاقه مند باشید تمام سختی های موجود در مسیر برای شما آسان خواهد شد. بنابراین مطابق علاقه خود رشته مورد نظر را انتخاب کنید.
  • استعداد: به عنوان مثال اگر فردی هستید که استعداد انتقال مطالب به سایرین را دارید، می توانید وارد دانشگاه فرهنگیان شوید.
  • میزان سختی تحصیل در رشته مورد نظر: شاید این موضوع کم اهمیت تر از سایر عوامل به نظر برسد اما واقعیت این است که هر فرد باید رشته ای متناسب با ظرفیت تحمل خود انتخاب کند. به عنوان مثال فردی با رتبه سه رقمی در رشته تجربی اگر توانایی حجم سنگین دروس و شیفت های شب را ندارد بایستی به سراغ دندانپزشکی یا فیزیوتراپی برود.

چگونه انتخاب رشته کنم؟

یکی از سوالاتی که برای هر دواطلبی به وجود می آید این است که هزینه انتخاب رشته چقدر است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که مبلغ ثابتی به عنوان هزینه انتخاب رشته معرفی نشده است. گران بودن مبلغ مشاوره لزوما به معنای خوب بودن آن نیست. بهتر است از ورودی های موفق سال های گذشته به رشته و دانشگاه خوب سوال بپرسید.

انواع رشته های تحصیلی

رشته های تحصیلی را از جهات مختلفی می توان تقسیم بندی کرد. در ادامه به چند مورد از این رشته ها اشاره می کنیم.

  • رشته های فنی و حرفه ای: این رشته ها شامل گرافیک، علوم کامپیوتر، برنامه نویسی، طراحی سایت، تدوین فیلم و غیره می شود.
  • رشته های علوم پزشکی: این رشته ها به طور کلی در هفت دسته پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی، توانبخشی، پرستاری و مامایی، پیراپزشکی و بهداشت قرار می گیرند.
  • رشته های مهندسی: این رشته ها بسیار متنوع هستند. از بهترین آن ها می توان به برق، عمران، مهندسی پزشکی، نفت و مکانیک اشاره کرد.
  • رشته های دبیری: برای قبولی در این رشته ها باید علاوه بر کسب رتبه قابل قبول، مصاحبه را نیز با موفقیت پشت سر بگذارید. بلافاصله پس از ورود به دانشگاه فرهنگیان شما کارمند آموزش و پرورش محسوب شده و حقوق و بیمه به شما تعلق می گیرد.
  • رشته های علوم انسانی: رشته هایی مانند روانشناسی، حقوق و علوم تربیتی در این دسته قرار می گیرند.‌ موفقیت در این رشته ها ملزوم به داشتن قدرت روابط اجتماعی بسیار خوب است.

بهترین رشته های تحصیلی

نمی توان گفت یک رشته تحصیلی مطلق خوب یا مطلق بد است. میزان تلاشی که شما برای ارتقای رشته و جایگاه شغلی خود انجام می دهید در میزان موفقیت شما تاثیر مستقیم می گذارد. اما یکی از بهترین راه ها برای تشخیص بهترین رشته تحصیلی گفتگو با افراد شاغل در هر کدام از رشته های مورد نظر شما است. بهتر است در این گفتگو در مورد میزان درآمد ماهیانه، میزان ساعاتی که در هفته باید برای انجام آن کار اختصاص داد و میزان سختی کار سوال بپرسید. یک مشاور تحصیلی با تجربه نیز می تواند به شما در این زمینه کمک شایانی کند.

یکی از مهم ترین عوامل برای موفقیت در هر رشته تحصیلی آموزش یک زبان خارجه است. منابع درسی بهترین رشته های تحصیلی روز دنیا به زبان های انگلیسی و آلمانی هستند. بنابراین لازم است تا به محض قبولی در بهترین رشته ها به یادگیری زبان خارجه اقدام کنید. ملل یکی از بهترین مراجع آموزش زبان آلمانی از راه دور به شمار می رود که با عملکرد درخشان خود در چند سال اخیر آن را به یکی از بهترین ها در کشور تبدیل کرده است.

روش درست انتخاب رشته

با چه معدلی چه رشته ای می توان رفت

با وجود این که تاثیر معدل از سال ۱۴۰۲ به بعد بسیار افزایش پیدا کرده اما خوب بودن آن ضامن موفقیت در کنکور نیست. به عبارتی موفقیت در رقابت آزمون کنکور سراسری هنوز هم مهم ترین و موثرترین نقش را ایفا می کند. با این وجود اگر معدل پایان ترم شما در سال های گذشته رضایت بخش نبوده می توانید در امتحانات ترمیم معدل شرکت کنید. بدین ترتیب می توانید نمره جدید را جایگزین نمرات قبلی خود کنید.

اما دانشگاه هایی مانند علم و هنر به رتبه قبولی شما نیاز ندارند و شرط پذیرش در این دانشگاه ها معدل است. البته جای نگرانی نیست؛ زیرا تنها با کسب معدل بالای ۱۰ شما حق شرکت در کلاس های این موسسه علمی عالی را خواهید داشت.

کارنامه سبز نیز برای افرادی که قصد تغییر رشته خود را دارند بسیار مهم است. کارنامه سبز از سال ۱۴۰۱ پس از گذراندن یک نیم سال تحصیلی برای دانشجویان ارسال می شود. شما می توانید طبق آن رشته هایی را که به غیر از رشته اکنون خود قادر به تحصیل در آن بودید و در لیست انتخاب رشته پس از رشته کنونی تان قرار گرفته است را برای تحصیل انتخاب کنید. سپس بایستی از رشته کنونی انصراف داده و درخواست تحصیل در رشته جدید یا دانشگاه جدید را بدهید.

چه رشته ای انتخاب کنم که پولدار شوم

با شرایط اقتصادی که اخیرا بر کشور ایران غالب شده است بسیاری از افراد به هنگام انتخاب رشته به دنبال رشته های پولساز هستند. چند مورد از پولسازترین رشته های تحصیلی در ایران عبارت است از:

  • دندانپزشکی: به جرئت می توان گفت که دندانپزشکی در بین ده رشته پولساز ایران قرار گرفته است.    
  • پزشکی: بهترین کشور برای تحصیل در رشته پزشکی آلمان است. بنابراین اگر قصد دارید پس از گذراندن دوره عمومی خود در دانشگاه های ایران به این کشور مهاجرت کنید بهتر است از الان برای یادگیری زبان آلمانی اقدام کنید.  
  • فیزیوتراپی: از بهمن ماه سال ۱۴۰۱ با تصویب لایحه ای در مجلس فیزیوتراپی نیز در دسته رشته های دکترای عمومی قرار گرفت. این موضوع باعث افزایش جایگاه اجتماعی و شغلی این رشته شده است. با تأسیس یک کلینیک فیزیوتراپی در شهر تهران می توان ماهیانه به راحتی بین ۱۰۰ الی ۵۰۰ میلیون تومان درآمد داشت.
  • وکالت: برای فعالیت در این حیطه باید ابتدا رشته حقوق را بخوانید. سپس با گذراندن این دوره چهار ساله باید در یک آزمون وکالت شرکت کنید و با گرفتن مدرک آن به دنبال اخذ مجوز دفتر وکالت باشید. البته شما می توانید پس از فارغ التحصیلی در رشته حقوق در آزمون دفتریاری نیز شرکت کنید. با قبولی در این آزمون می توانید در دفاتر اسناد رسمی مشغول به کار شده یا خودتان چنین مرکزی را تأسیس کنید.
  • هنر: برخلاف تصور عامه مردم امروزه درآمد افراد موفق در رشته های هنر به اندازه یک پزشک متخصص است. بنابراین اگر قریحه هنری در درون خود احساس می کنید می توانید به سراغ نقاشی یا عکاسی بروید.
  • مهندسی نفت: با دریافت مدرک لیسانس در این رشته می توانید استخدام شرکت های پتروشیمی در اهواز و عسلویه شوید. معمولاً این مهندسان ۱۵ روز در ماه را کار می کنند و ۱۵ روز باقی مانده را به استراحت می پردازند..

سخن پایانی

با وجود تمام مطالب گفته شده به اهمیت انجام یک انتخاب رشته خوب پی می بریم. توجه به تمام موارد ذکر شده به آینده اجتماعی شما کمک شایانی خواهد کرد. همچنین به اهمیت یادگیری یک زبان خارجه جهت موفقیت بیشتر در رشته مورد نظر خود پی برده ایم. ملل (melalinstitute.com) بهترین موسسه آنلاین آموزشی کشور در زمینه تدریس زبان های خارجه قرار گرفته است.


20730
https://Gelxy.com/u/102
پست های مرتبط

buy instagram comments cheap $1 only in Followeran
buy instagram comments cheap $1 only in Followeran

buy instagram comments cheap $1 only in Followeran

بررسی نتفلیکس به همراه راهنمای استفاده از سرویس نتفلیکس
بررسی نتفلیکس به همراه راهنمای استفاده از سرویس نتفلیکس

بررسی نتفلیکس به همراه راهنمای استفاده از سرویس نتفلیکس

شهرهای گرگان، اصفهان میوه باکیفیت را در محل تحویل بگیرید
شهرهای کرمان، گرگان، اصفهان میوه باکیفیت را در محل تحویل بگیرید

شهرهای گرگان، اصفهان میوه باکیفیت را در محل تحویل بگیرید

تگ ها

تبلیغات
لینک تبلیغات

نظرات

ثبت نظر بصورت میهمان